Teksty zapleczowe, czyli jakie? Czym są i jak je skutecznie pisać?

Teksty zapleczowe, czyli jakie? Czym są i jak je skutecznie pisać?

Tworzenie tekstów zapleczowych to z pozoru proste zadanie. Mogłoby się wydawać, że wystarczy nasycić treść słowami kluczowymi, by uzyskać pożądane efekty. Jednak prawda jest inna. Algorytmy Google przeszły gruntowną zmianę, przez co wymaga się od tekstów zapleczowych o wiele więcej.

Co to są teksty zapleczowe?

Tekst zapleczowy to rodzaj treści, który umieszcza się na zapleczu pozycjonerskim. Zaplecze z kolei to zbiór stron internetowych, które mają na celu pozycjonowanie strony docelowej. W treści umieszcza się linki zawierające odpowiedni anchor text. Mają wpływ one na podwyższenie pozycji pozycjonowanej witryny w wynikach wyszukiwania. Użyteczność pozycjonująca tekstów zapleczowych sprowadza się głównie do procesu linkbuildingu i nasycenia treści określonymi słowami kluczowymi. W pozycjonowaniu wyszukiwarka bierze pod uwagę liczbę linków prowadzących do strony internetowej – największą wartość mają dobrze zaindeksowane witryny o znanej historii. Powinny one od dawna funkcjonować w sieci, ponieważ w SEO liczy się jakość obecnych treści – muszą być atrakcyjne dla odbiorców i robotów. Każda strona może być zapleczem, o ile znajdzie się do niej link z atrybutem dofollow. Jest to znacznik przypisywany linkom na stronie, który jest wskazówką dla robota indeksującego o przejściu na podlinkowaną witrynę.

Jaką funkcję pełnią teksty zapleczowe?

Teksty zapleczowe są bezpośrednio związane z procesem pozycjonowania stron internetowych. Jednak celem zapleczówek jest nie tylko zachowanie użyteczności pozycjonującej, lecz także zainteresowanie czytelników. Ich funkcjonalność może opierać się na wykonaniu pewnej akcji przez odbiorcę, np. zachęceniu do kliknięcia w link lub zapis do newslettera. Co najważniejsze, treści zapleczowe nie są tworzone jedynie dla robotów Google – mają one również odpowiadać na potrzeby odbiorców.

Kto tworzy teksty zapleczowe i gdzie je zamawiać?

Zaplecze nie różni się znacząco od tradycyjnej strony internetowej. Aby stworzyć teksty zapleczowe, należy posiadać pewną wiedzę na dany temat i zadbać o jakość treści. Coraz śmielej mówi się też o zautomatyzowanym procesie tworzenia zapleczówek przez sztuczną inteligencję. Dzięki możliwości przetwarzania gigantycznych zasobów danych dotyczących języka naturalnego, AI potrafi tak spreparować tekst, by jak najbardziej przypominał stworzony przez człowieka. Czy w takim razie sztuczna inteligencja może zastąpić copywritera? Póki co to rozwiązanie przyszłości – niepewne, raczkujące i wciąż wymagające ingerencji człowieka. AI może na razie stanowić jedynie wsparcie, ponieważ ktoś musi kontrolować wygenerowane treści. Wysokiej jakości materiały wciąż pozostają w rękach fachowców.

Obecnie zaplecze można zdobyć na kilka sposobów:

  • zaplecze naturalne – najbardziej wartościowe linki pochodzące od użytkowników, którzy zdecydowali się polecić artykuł, produkt lub usługę innym odbiorcom. Naturalne teksty zapleczowe dają najlepsze wyniki pod względem pozycjonowania. W ich przypadku raczej nie istnieje ryzyko wykrycia działań zakazanych przez wyszukiwarkę Google. Jednak nie mamy kontroli nad serwisem, na którym publikowany jest link do strony docelowej;
  • własne zaplecze – może składać się zarówno z jednej witryny, jak i kilkuset zróżnicowanych stron generujących backlinki do strony docelowej. Własne zaplecza wykorzystywane są przez agencje SEO, jednak odbywa się to w inny sposób niż kiedyś. Jeszcze do niedawna popularną praktyką wśród nierzetelnych agencji było przygotowywanie serwisów wyłącznie w celu manipulowania profilem linkowym. W niektórych przypadkach zaplecze mogło być wykorzystywane do nieetycznych technik pozycjonowania (Black Hat SEO). Obecnie profesjonalne agencje, dzięki publikacjom na sprawdzonych serwisach, zapewniają konkretne efekty i maksymalne bezpieczeństwo;
  • wymiana linków – zaplecze można stworzyć poprzez wymianę tekstów z linkami z właścicielami innych stron internetowych. Dotyczy to w szczególności witryn z pokrewnych branż. Wszystko zależy od potrzeb i funkcjonalności stron internetowych.

O czym jeszcze pamiętać?

Teksty zapleczowe służą robotom wyszukiwarek oraz czytelnikom, dlatego treści muszą nieść za sobą wartość. Liczy się również konstrukcja tekstu, która będzie czytelna dla odbiorców. Treści na zaplecze powinny składać się z przynajmniej 2500 zzs. Taka długość pozwala na stworzenie kilku śródtytułów i przejrzystych akapitów. Warto pamiętać, że im dłuższe treści przeznaczone na zaplecze, tym mniejsze szanse, że czytelnik dobrnie do końca artykułu. Teksty muszą być konkretne, proste i przyjemne w odbiorze, by użytkownik chętnie kliknął w link. Artykuły zapleczowe muszą być również unikalne. Co to oznacza? Na żadnym zapleczu nie mogą znaleźć się takie same treści. Poruszany temat można napisać na wiele różnych sposobów.

Teksty zapleczowe nie są tekstami specjalistycznymi i nie muszą zawierać wyczerpujących informacji na dany temat. Jednak powinny zainteresować czytelnika do zgłębienia tematu i zachęcić do podjęcia danej akcji, np. kliknięcia w link. Ponadto muszą odnosić się do zawartych fraz. Większa wartość merytoryczna treści zapleczowych sprawia, że są droższe od najprostszy tekstów, ale za to przynoszą więcej korzyści markom. Ile kosztują artykuły zapleczowe? Cennik zwykle jest uzależniony od doświadczenia copywritera. Cena może wynosić zarówno 5 zł, jak i 30 zł za 1000 zzs. Profesjonaliści pobierają wyższe wynagrodzenie, ale w ich przypadku możemy liczyć na wysoką jakość treści i odpowiedni dobór słów kluczowych. Im bardziej doświadczony copywriter, tym skuteczniejszy i ciekawszy tekst. Dzięki wartościowym zapleczówkom firmy budują nie tylko pozycję w wyszukiwarce, lecz także pozytywny wizerunek w sieci. Zapleczami są często blogi, które zapewniają czytelnikom ciekawe informacje, a przy tym pracują na rzecz strony docelowej np. sklepu internetowego.

Kluczem do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarce jest właściwie dobrana strategia. Profesjonalna optymalizacja treści, wysoka jakość tekstów oraz odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi to czynniki, które sprawiają, że wyszukiwarka uznaje tekst za wartościowy. Dobre teksty zapleczowe potrafią zainteresować czytelników, tym samym zwiększając ruch na stronie oraz generując większą sprzedaż.