Lider opinii – kim jest i jaką pełni funkcję w „szeptance”?

Lider opinii – kim jest i jaką pełni funkcję w „szeptance”?

Podejmując decyzje zakupowe, często kierujemy się opiniami innych osób, czytamy recenzje i sprawdzamy oceny. Marketerzy więc chętnie wykorzystują siłę rekomendacji w swoich działaniach, wzbudzając zainteresowanie ofertą firmy.

Czasami konsumenci potrzebują bodźca podczas wyboru produktu lub usługi – takim bodźcem są liderzy opinii, którzy odpowiadają na pytania konsumentów, dzielą się doświadczeniami i rozwiewają ewentualne wątpliwości.

Kim jest lider opinii w marketingu szeptanym?

Internet oferuje obszerne przestrzenie, gdzie powstaje szum. Marketing szeptany może być realizowany zarówno na platformach społecznościowych, jak i forach – wszędzie tam, gdzie występuje grupa docelowa. Obecnie walka marketerów powinna toczyć się nie tylko o zasięgi, lecz także o rozgłos w sieci, za co odpowiedzialni są właśnie liderzy opinii, którzy pośredniczą między marką a konsumentami. Marketer aktywnie kształtuje wizerunek marki, kreuje opinie i dzieli się swoimi doświadczeniami. Liderzy mogą naturalnie włączać się do dyskusji lub zakładać nowe wątki, zachęcając społeczność do dzielenia się opiniami i doświadczeniami.

Liderzy opinii potrafią kształtować wizerunek marki i subtelnie promować jej produkty w wielu kanałach komunikacji. Marketing szeptany najczęściej znajduje swoje zastosowanie na forach internetowych, blogach tematycznych, grupach w mediach społecznościowych czy na fanpage’ach marek. Efektem działań marketera jest poprawa i budowanie wizerunku marki, wzrost zaufania konsumentów, zwiększenie sprzedaży i podniesienie świadomości marki. Ufamy liderom opinii, ponieważ dostarczają bezstronnych i wiarygodnych informacji o danym produkcie czy usłudze. Są pewni siebie i chętnie rozmawiają o swoich doświadczeniach oraz ofercie danej firmy.

Za co odpowiada lider opinii?

Lider opinii może nie tylko wpłynąć na decyzję zakupową, lecz także sprawić, że konsument zmieni swoje nawyki. Zadaniem osoby odpowiedzialnej za szeptankę jest wywołanie określonej reakcji wśród użytkowników, w zależności od strategii marketingowej firmy. Liderzy opinii mają jasno wyznaczone cele:

  • zachęcenie konsumentów do dyskusji;
  • wzbudzenie zainteresowania daną marką, usługą lub produktem;
  • wzmacnianie wizerunku firmy poprzez pozytywne rekomendacje;
  • kreowanie trendów;
  • rozprzestrzenianie informacji dotyczących aktualnych promocji.

Aby działania marketingowe przynosiły pożądane efekty, muszą zostać spełnione określone warunki. Przede wszystkim lider opinii nie powinien wychwalać produktu czy usługi danej firmy, ponieważ może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Użytkownicy są bardzo wyczuleni na nachalne reklamy i z pewnością nie uwierzą, że produkt posiada same zalety i jest odpowiedni dla wszystkich osób. Lepiej ukazać jego prawdziwe strony . Przykładowo, odżywka podkreślająca skręt włosów będzie idealna dla kobiet o kręconych lub falowanych włosach, ale w przypadku naturalnie prostych może się nie sprawdzić. Dzięki takim praktykom marka będzie w stanie dotrzeć do ściśle sprecyzowanej grupy docelowej, a lider opinii zachowa wiarygodność. Nie należy również szkalować konkurencji, co może wywołać negatywne odczucia względem marki. Szeptanka staje się nieetyczna, jeżeli marketer nagina prawdę i próbuje nakłonić konsumentów do zakupu produktu lub usługi.

Trendsetterzy, influencerzy czy celebryci?

Liderem opinii może być nie tylko marketer dzielący się swoimi doświadczeniami na grupach społecznościowych czy forach tematycznych. To również znane osoby prezentujące dane postawy i wartości. W działania marketingu szeptanego bardzo często angażowani są także blogerzy i vlogerzy, którzy testują i recenzują dane produkty (product seeding). Influencerzy o dużych zasięgach często rozpoczynają modę na wybrane produkty. Inną formą szeptanki jest trendsetting, czyli działania polegające na promowaniu marki przez konkretne osoby wskazane z imienia i nazwiska. W tym przypadku ambasadorami mogą być celebryci, którzy wpisują się w strategię i wartości marki. Znane osoby są zwykle dla konsumentów wiarygodne, inspirują, wzbudzają emocje i skupiają uwagę społeczności. Celebryci docierają również do szerokiej społeczności i dzięki temu mogą poszerzyć grupę docelową danej marki.