Social media – jakich błędów unikać?

Działania w mediach społecznościowych to specyficzny rodzaj marketingu opierający się nie tylko na skutecznej komunikacji, lecz także na interakcji z użytkownikami. Sprawdzamy, jak wystrzegać się popularnych błędów.

Skuteczny marketing w social media wymaga przeprowadzenia analizy grupy docelowej, opracowania i modyfikacji strategii, planowania konkretnych działań, mierzenia wyników i… eksperymentowania. Nie ma jednej recepty na sukces. Nawet w obrębie danej branży poszczególne działania mogą być odbierane różnie. Nadmierne inspirowanie się poczynaniami konkurencji również nie ma większego sensu. Poniżej przedstawiamy listę podstawowych błędów, które marki popełniają w swoich działaniach.

Działanie bez planu

Wiele błędów w rozwijaniu profili w mediach społecznościowych wynika z braku planowania i przygotowania merytorycznego. Mało przemyślane, impulsywne działania sprawdzają się rzadko. Zdarza się, że w mniejszych firmach obowiązek prowadzenia fanpage’a spada na jednego z pracowników, który może nie mieć doświadczenia w tej dziedzinie i nie znać specyfiki działań. Warto wówczas pamiętać, że trzeba zaplanować kalendarz publikacji, a wyniki wszelkich działań należy analizować (np. przeglądając statystyki udostępniane przez platformę). To pozwoli na lepsze dopasowanie treści oraz sprawną optymalizację kampanii reklamowych w przyszłości.

„Robimy to dla siebie, a nie dla Was”

Potencjalnych klientów nie możemy zasypywać ofertami. Oczywiście social media służą także do celów reklamowych, jednak działania powinny być bardziej subtelne i nie koncentrować się wyłącznie na prezentacji oferty lub produktu – warto dzielić się nawet informacjami pośrednio związanymi z tematyką działalności. Pokażmy konsumentowi, że markę tworzą ludzie tacy jak on i ich rola nie sprowadza się jedynie do nudnych, monotematycznych wpisów. Posty powinny dawać coś więcej – zainteresować, wzbudzić podziw czy zachęcić do zagłębienia danego tematu. Rolą dobrego copywritera lub specjalisty od social media jest sprawienie, aby post był intrygujący lub inspirujący. Warto pamiętać jednak o kwestii rządzącej reklamą od stuleci – musimy wcielić się w rolę potencjalnego konsumenta i to z jego perspektywy starać się odebrać przygotowane materiały.

Brak dobrej komunikacji z użytkownikami

Sekretami skutecznej komunikacji z użytkownikami są szczerość i uczciwość. Aktywność administratora (odpisywanie na wiadomości, komentarze zwrotne itp.) pozwala budować relację z odbiorcami, a tym samym pozwala im dotrzeć bliżej marki. Dotyczy to także czasu reakcji. Natomiast unikanie tematu, krążenie naokoło oraz brak odpowiedzi na kłopotliwy wpis to jedne z największych błędów popełnianych w mediach społecznościowych. Jeśli użytkownik zwróci uwagę, że zamówiony produkt nie spełnia wymagań, nie można zostawić jego postu czy komentarza bez odpowiedzi. Skuteczny dialog może uratować relację.

Fanów dużo, aktywności brak…

Zdarza się również, że profil ma wielu fanów, ale brakuje jakichkolwiek działań z ich strony. Wówczas marka boryka się z martwym tworem niespełniającym swojej roli. Częstym procederem jest dosłowne kupowanie fanów i organizowanie konkursów (które niejednokrotnie są niezgodne z regulaminem portalu) wymuszających chwilowy, sztuczny ruch. Sztuczne lajki nie są w żaden sposób wartościowe – duża liczba “pustych” polubień może wręcz zaszkodzić.

Przywiązanie do jednego kanału marketingowego

Osoby działające w sektorze finansowym zdają sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja środków. Kiedy na jednej linii jest się stratnym, zysk można wygenerować z innych. W marketingu (a więc także w social media) jest podobnie. Trzeba pamiętać, że rynek jest dynamiczny, dlatego najważniejsze to podążać za trendami i przewidywać zmiany. Dobór kanałów marketingowych powinien być w głównej mierze uzależniony od potrzeb grupy docelowej oraz oferowanego produktu lub usługi. Dobrze opierać się na głównym, jednocześnie rozwijając mniej wiodące kanały, by móc zapewnić szersze dotarcie do grupy docelowej.

Przeczytaj również