Reklama prasowa – przykłady i cechy skutecznego „gazeciarstwa”

Reklama prasowa – przykłady i cechy skutecznego „gazeciarstwa”

W dobie ogromnej popularności komunikacji internetowej i przekazu wizualnego reklama prasowa wydaje się mało znaczącym medium w świecie reklamy. Nic bardziej mylnego. Reklamy prasowe mają ogromną siłę, o ile odpowiednio zaplanujemy ich przekaz i oprawę graficzną.
Rodzaje i formy reklamy prasowej

Reklama prasowa jest bardzo dobrym sposobem komunikacji firmy z odbiorcami w celu zbudowania lub podtrzymania świadomości marki. Do środków przekazu informacji zalicza się czasopisma, magazyny i gazety. Za ich pośrednictwem można docierać do konkretnej grupy docelowej z bardziej precyzyjnym przekazem. Szczególnie jeżeli ogłoszenie zamieszczone jest w prasie regionalnej – wówczas przekaz kierowany jest do konkretnego, wąskiego segmentu. Jakie formy może przybierać reklama prasowa? Przykład może dotyczyć artykułu sponsorowanego, skupiającego się wokół określonego tematu. Przyciągająca uwagę oprawa graficzna i hasło w dużym stopniu decydują o efektywności reklamy w prasie.

W prasie najczęściej – na stronach ogłoszeniowych – są zamieszczane ogłoszenia drobne oraz ogłoszenia modułowe zawierające treść i ilustrację. Na rodzaje reklamy prasowej składają się również french gate (rozkładówki wewnątrz pisma z dodatkowym skrzydełkiem), french door (skrzydełka na okładce otwierające się na zewnątrz), banderola (pasek obejmujący czasopismo z przekazem reklamowym) czy brazilian cover (rozkładówki na okładce pisma z dodatkowym skrzydełkiem). Jakie są jeszcze rodzaje reklamy prasowej? Przykłady można mnożyć. Do celów promocyjnych wykorzystuje się bardziej kreatywne formy reklamy prasowej, takie jak wklejki (np. próbki kosmetyków), paski zapachowe, wrzutki, insert, książeczki czy zakładki. Możliwości jest naprawdę wiele – im bardziej kreatywna forma reklamy prasowej, tym dłużej zapadnie w pamięć odbiorcy.

Jakie są zalety reklamy prasowej?

Często reklamy prasowe uważane są za bardziej wiarygodne źródło informacji, a czasopisma czy gazety stają się osobistym medium. Mogą również skupiać bardziej lojalnych odbiorców – za ulubione czasopismo trzeba zapłacić, oczekuje się więc wartościowych treści. Oprócz budowania świadomości produktu lub usługi reklamy prasowe dostarczają także bardziej szczegółowych informacji konsumentom. Reklama prasowa zawiera elementy, które nie pojawiają się w przekazie telewizyjnym. Dzięki temu konsument może spokojnie i bardziej szczegółowo zapoznać się z przekazem, kiedy ma na to czas. Świadomi i lojalni czytelnicy chłoną treści z większą uwagą i zainteresowaniem, co również ma podłoże psychologiczne – skoro konsument zapłacił za gazetę, chce czerpać z niej maksimum korzyści.

Ogłoszenia w gazetach czy czasopismach mają długą tradycję, jednak nie powinniśmy ich traktować jako przeżytek. Nadal wiele osób ma swoje ulubione pozycje w prasie i tej grupy docelowej nie warto lekceważyć. Do jednej z zalet reklamy prasowej można zaliczyć możliwość zamieszczania próbek produktów, np. balsamu do ciała, szamponu, kawy czy batonika. Dzięki temu konsument może sprawdzić zapach, smak, konsystencję i inne cechy produktu, które pomagają podjąć decyzję o zakupie. Czasopisma czy gazety dają swobodną możliwość promocji danego produktu lub konkretnej usługi ze względu na szeroki wybór miejsca oraz rodzaju reklamy prasowej.

Jeszcze więcej możliwości

Jak stworzyć dobrą reklamę prasową? Przykładem może być wybór odpowiedniej rubryki lub podrubryki adekwatnej do tematyki artykułu – marka okien może zamieścić reklamę w obrębie artykułu na temat montażu stolarki okiennej. Do zalet reklamy prasowej zalicza się również szerokie grono odbiorców przekazu, ponieważ gazety czy czasopisma udostępniane są także w poczekalniach gabinetów lekarskich, w salonach fryzjerskich czy kosmetycznych. Różne rodzaje reklam prasowych dają szansę na kreatywne wykorzystanie tego medium, ponieważ nie tylko wpływają na odbiorcę za pomocą obrazu i treści, lecz także działają na zmysły w przypadku dostarczenia próbek produktów. Niestety, jak każde medium, reklama prasowa ma pewne wady. Przede wszystkim nie ma możliwości zmierzenia i analizy wyników kampanii reklamowej. Jednak ogłoszenie w prasie może być doskonałym uzupełnieniem działań online czy wsparciem przekazu nadawanego w telewizji lub radiu.