Reklama do gazety – czy to wciąż skuteczny element promocji?

Reklama do gazety – czy to wciąż skuteczny element promocji?

W dobie różnorodnych rozwiązań marketingowych, które wykorzystują potencjał internetu, reklama do gazety i jej skuteczność mogą budzić wątpliwości. Tymczasem reklama prasowa może przynieść markom wiele korzyści. Dlaczego warto zdecydować się na promocję w gazetach? Jakie są wady i zalety tego rozwiązania?

Czym jest reklama do gazety i kto jest jej odbiorcą?

Reklama prasowa to forma reklamy, dla której środkiem przekazu jest prasa, czyli gazety, magazyny lub czasopisma. Przekaz reklamowy może przybierać różne formaty, w zależności od potrzeb i preferencji reklamodawcy oraz rodzaju publikacji. Do najbardziej popularnych form reklamy w prasie należą:

  • Reklama tekstowa – to dłuższy opis produktu lub usługi, zazwyczaj w formie artykułu np. sponsorowanego. Reklamy tekstowe wykorzystuje się w czasopismach branżowych i magazynach o tematyce specjalistycznej.
  • Reklama graficzna – jest to rodzaj reklamy wizualnej, która składa się z grafiki i tekstu, zwykle złożona w formie prostokąta lub kwadratu. Reklama graficzna może zawierać zdjęcia, nazwy produktów, opisy czy adresy stron internetowych.
  • Wklejka – drukowana jest na osobnej stronie, a następnie wklejana do gazety. Wklejki stosuje się jako specjalne oferty lub katalogi produktów. Ten format reklamowy może przybierać również bardziej kreatywne formy, np. próbek produktów.
  • Kupon reklamowy – reklama zawierająca specjalne kody rabatowe lub oferty, które czytelnicy mogą wykorzystać przy zakupie produktów lub usług.

Reklama prasowa może trafiać do różnych odbiorców – zarówno do szerokiej, jak i bardziej wyselekcjonowanej grupy czytelników. W drugim przypadku reklamy publikuje się najczęściej w prasie lokalnej i branżowej. Wyróżniają się dużą efektywnością, ponieważ odbiorcy zainteresowani określonym tematem są bardziej podatni na związane z nim przekazy reklamowe. Oprócz tradycyjnej reklamy graficznej reklamodawca może zapewnić czytelnikowi wartość dodaną w postaci ciekawych artykułów poradnikowych o określonej tematyce. W każdym przypadku ważne jednak jest, aby treść reklamy była przystępna, atrakcyjna wizualnie i odpowiednio dopasowana do grupy docelowej.

Reklama do gazety – dlaczego warto zdecydować się na reklamę w prasie?

Często reklamy w gazetach uważa się za bardziej wiarygodne od internetowych przekazów reklamowych. Prasa uważana jest za osobiste medium. Czytelnicy muszą zapłacić za magazyn, dlatego bardziej skupiają się na treściach, a przy okazji – przekazach reklamowych. Jakie jeszcze są zalety reklamy prasowej?

Możliwość dopasowania do budżetu

Na reklamę w prasie może pozwolić sobie niemal każda firma. Dotyczy to w szczególności promocji w prasie lokalnej, gdzie ceny są często znacznie niższe niż w przypadku gazet o zasięgu krajowym. Kwota zależy również od formy promocji i umiejscowienia reklamy w gazecie.

Lojalność i świadomy wybór odbiorców

Internet daje nieograniczone możliwości personalizowania i segmentowania grupy docelowej. Wbrew pozorom reklama prasowa również pozwala na dotarcie do określonych odbiorców. Dotyczy to szczególnie prasy lokalnej i branżowej, gdzie poruszane są bardziej specjalistyczne zagadnienia. Po czasopisma sięgają świadomi konsumenci, którzy w większym skupieniu czytają artykuły drukowane. Ponadto lojalni czytelnicy chętnie prenumerują magazyny.

Różnorodność formatów reklamowych

Poza wyborem konkretnego czasopisma czy gazety istotne jest ustalenie najbardziej efektywnego formatu reklamy. Najatrakcyjniejszym miejscem na promocję w gazecie jest pierwsza rozkładówka lub rozkładówka otwierająca. Najlepsze wyniki osiągają reklamy zamieszczone po prawej stronie w pierwszej połowie magazynu. Oprócz tradycyjnych formatów reklamowych (np. cała strona lub 1/3 strony w pionie) można zdecydować się na niestandardowe formy reklamy. Należą do nich artykuł sponsorowany, obręcz (taśma „obejmująca” magazyn) czy wklejka w postaci próbek kosmetyków w magazynach branżowych.

Budowanie długotrwałej relacji z czytelnikami

Wiele osób nadal ma swoje ulubione pozycje prasowe i nie należy lekceważyć tej grupy odbiorców. Czytelnicy przyzwyczajają się do konkretnych tytułów, czytają artykuły z zainteresowaniem, uwagą i zaangażowaniem. Podtrzymywanie długotrwałej relacji z odbiorcami to większa szansa na sprzedaż – lojalni czytelnicy generują największe zyski dla firm.

Reklama do gazety – wysokie ROI

Większość osób po przeczytaniu magazynu nie wyrzuca go od razu. Poszczególne egzemplarze są pożyczane i czytane kilkukrotnie, co oznacza, że reklama do gazety zamieszczona w ramach jednego egzemplarza ma szansę trafić do szerszego grona. Po tę samą prasę mogą sięgać zarówno młodsze, jak i starsze osoby. Reklama w gazetach „nie ginie” i może dotrzeć do kilku pokoleń.

Na co warto zwrócić uwagę, planując kampanie prasowe?

Publikowanie reklam w prasie jest złożonym procesem. Obierając odpowiednią strategię, można jednak z jej udziałem uzyskać bardzo dobre wyniki, nawet przy niewielkim budżecie. Planując kampanię reklamową, warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach, aby osiągnąć jak najlepsze efekty. Przede wszystkim należy dokonać wyboru wydawcy i wydania, zwracając uwagę na nakład gazety oraz profil tematyczny. Wszystkie elementy należy dopasować do grupy docelowej oraz celów kampanii reklamowej. Zanim reklama do gazety zostanie przygotowana, należy określić termin publikacji. Warto powiązać go z kluczowymi momentami roku, w których sprzedaż określonych produktów i usług naturalnie wzrasta (np. promując sprzęt turystyczny w numerach wydawanych tuż przed wakacjami czy produktów upominkowych w okresie przedświątecznym). Kolejną kwestią jest wybór formatu i treści reklamy. Muszą być czytelne i łatwe do zrozumienia dla czytelników. Najbardziej atrakcyjne są formaty graficzne, które skutecznie zwracają uwagę.

Efektywna kampania reklamowa w gazecie wymaga starannego planowania i przygotowania, aby przyciągnąć uwagę odbiorców i osiągnąć pożądane efekty. Reklama do gazety branżowej i lokalnej może być efektywna, jednak dla niektórych kampanii wąskie targetowanie i możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców będą zaletą, dla innych – ograniczeniem zasięgu dotarcia. Z tego względu warto testować różne rozwiązania dotyczące miejsca publikacji, formatu czy rodzaju przekazu reklamowego. Uważna analiza możliwości rynku prasowego, a następnie zestawienie wyników z własnymi celami marketingowymi i potrzebami przedstawicieli grupy docelowej mają spore szanse stać się punktem wyjścia do zaplanowania skutecznej kampanii w prasie.