Pomysł, projekt, strategia – elementy skutecznej kampanii reklamowej

Pomysł, projekt, strategia – elementy skutecznej kampanii reklamowej

W zależności od celów, założeń, pomysłów czy budżetu można zaprojektować kampanię reklamową na niezliczoną liczbę sposobów. Narzędzia reklamowe dają ogromne możliwości promowania firmy, ale zdarza się, że prowadzone działania nie przynoszą realnych efektów. Jednak istnieje kilka podstawowych elementów kampanii reklamowej, które warto wziąć pod uwagę.
Pomysł na projekt kampanii reklamowej

Projektowanie kampanii reklamowej, która przyniesie pożądane efekty, nie musi być bardzo kosztowne. W branży reklamowej liczy się przede wszystkim kreatywny pomysł, który będzie odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby grupy docelowej. Potencjalni klienci powinni otrzymać konkretną korzyść, aby zaangażować się w komunikację i działania firmy. Jednak w niektórych przypadkach sprawdzi się kampania, która nie odkrywa od razu wszystkich kart, np. reklama teaserowa. Jak zrobić kampanię reklamową? Oczywiście pomysł zależy od jej celu, np. wzrost sprzedaży, wzrost świadomości marki lub produktu, zbudowanie zasięgu i rozpoznawalności marki czy zmiana jej percepcji.

Na wstępie należy scharakteryzować grupę docelową oraz poznać insight konsumencki, czyli motywacje i pragnienia potencjalnych klientów. Na tej podstawie można dokonać wyboru mediów, w których będzie prowadzona komunikacja, oraz dostosować przekaz reklamowy do grupy docelowej. W niektórych przypadkach świetnie sprawdzą się reklamy ambientowe offline wsparte działaniami online, a w innych konkursy prowadzone w mediach społecznościowych. Jednak zdarza się, że marki nie wiedzą, co zrobić z armią zaangażowanych fanów, aby zwiększyć konwersję i sprzedaż. Dlatego tak ważne jest stworzenie przemyślanej strategii reklamowej, którą należy realizować krok po kroku.

Dobra strategia kampanii reklamowej

Przemyślana strategia jest podstawą dobrej kampanii reklamowej. Przede wszystkim powinna uwzględniać konkretny cel, np. wzrost współczynnika rozpoznawalności w grupie docelowej o 50%, pozyskanie 100 subskrybentów newslettera w ciągu miesiąca czy wzrost sprzedaży o 20% w okresie wyprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku. Projekt kampanii reklamowej powinien posiadać merytoryczne fundamenty, aby osiągnąć założone cele. Nie warto prowadzić działań ad hoc i tworzyć projektów na różnych płaszczyznach. Najlepiej wybrać konkretne narzędzia marketingowe (np. marketing automation), na bieżąco monitorować wyniki i w razie potrzeby zoptymalizować kampanie.

Warto, aby strategia i projekt kampanii reklamowej uwzględniały działania, które przynoszą zarówno natychmiastowe, jak i długofalowe efekty. Przykładem może być chociażby content marketing. Strategia kampanii reklamowej powinna zostać sporządzona w perspektywie długoterminowej. Niestety niektóre marki zaczynają projektować kampanie reklamowe dopiero wtedy, kiedy spada liczba zamówień. Dodatkowo preferują bezpieczne rozwiązania, które są mocno wyeksploatowane i nie angażują potencjalnych klientów tak, jakbyśmy tego oczekiwali. Warto, aby strategia kampanii reklamowej zakładała również bardziej kreatywne działania, które mogą przynieść zaskakujące efekty i rozprzestrzenić się viralowo w sieci.

Jak zrobić kampanię reklamową, aby była skuteczna?

Istnieje kilka podstawowych zasad wpływających na skuteczność reklam. Jak zrobić kampanię reklamową przynoszącą pożądane efekty? Przede wszystkim powinna być zorientowana na grupę docelową, kłaść nacisk na bezbłędną i spójną komunikację z użytkownikami, wyróżniać się ciekawymi przekazami reklamowymi oraz posiadać dokładnie wyznaczone cele. Potencjalny klient, który zaangażował się w działania marki i pozytywnie kojarzą mu się jej produkty, chętniej dokona zakupu. Kluczowym elementem każdej kampanii sprzedażowej jest wpłynięcie na decyzje zakupowe odbiorcy. Warto zastosować wrażenie pilności za pomocą haseł „Ostatnia szansa na ekstrarabat” czy „Pozostały ostatnie sztuki”. Istnieje wiele technik sprzedażowych mających na celu zachęcenie odbiorcy do zakupu, jednak należy pamiętać, że tylko klient usatysfakcjonowany z procesu zakupowego, produktu i obsługi chętniej wróci do sklepu.