Pinterest Ads – jakie możliwości dają kampanie reklamowe na Pintereście?

Pinterest Ads – jakie możliwości dają kampanie reklamowe na Pintereście?

Pinterest jest wciąż niedoceniany przez świat marketingu, mimo że wykazuje duży potencjał reklamowy. Portal rośnie w siłę i choć do pokonania gigantów social mediowych mu jeszcze brakuje, rozwija się z każdym rokiem. Dlaczego jeszcze warto zainwestować w kampanie reklamowe na Pintereście? Jak działa Pinterest Ads?

Czym jest Pinterest i jaką wartość niesie dla marek?

Pinterest to portal społecznościowy, który jest dla wielu osób źródłem inspiracji dotyczących urządzania wnętrz, mody, gotowania i ogólnie pojętego lifestylu. Dzięki Pinterestowi można zbierać, porządkować i kolekcjonować inspirujące zdjęcia. Ideą serwisu jest tworzenie internetowych wersji albumu czy tablicy, na których zbierane są porady, newsy, tipy, grafiki i inne inspirujące materiały. Dzięki temu użytkownik tworzy swój własny „Inspiration Board”. Na wirtualnych tablicach każdy może „przypinać” interesujące go materiały i utrzymywać w odpowiednio skatalogowanej formie. Użytkownicy do własnych treści, czyli pinów, mogą dodawać komentarze oraz przechodzić do strony, z której pochodzą materiały. Ponadto, portal pozwala na przeglądanie tablic stworzonych przez innych użytkowników, udostępnianie własnych materiałów oraz wyszukiwanie zdjęć i wideo pod kątem podobieństwa do tych, które już posiadamy. To wszystko daje nieograniczone możliwości wyrażania siebie, dlatego Pinterest skupia przede wszystkim kreatywne osoby, które szukają lepszych rozwiązań i chętnie próbują nowych rzeczy, a z drugiej strony również tych szukających inspiracji.

Reklama na Pinterest – kreatywna strona komunikacji

Od października 2020 r. polskie marki mają możliwość prowadzenia kampanii reklamowych na Pinterest. Czy jest to dobry wybór? Jak się okazuje, efekty działań reklamowych niektórych firm mogą być lepsze na Pinterest niż na Facebooku. W dużym stopniu to dzięki temu, że konkurencja jest mniejsza. Przystępny sposób prezentacji produktów daje nieograniczone możliwości markom, które chcą inspirować odbiorców. Kampanie reklamowe na Pinterest dają szansę zarówno na przebicie się do głównego nurtu dla nowopowstających firm, jak i doskonale wspierają komunikację marketingową znanych brandów. Użytkownicy Pinteresta są otwarci na nowe pomysły, a co za tym idzie – chętnie poznają oferty marek. Decydując się na kampanię w tym serwisie, warto jednak poznać dane na temat użytkowników, którzy mają na nim konta. Według statystyk prowadzonych przez Pinterest:

  • kobiety stanowią ponad 60% globalnych odbiorców,
  • liczba Pinnerów płci męskiej wzrosła o 40% rok do roku,
  • liczba Pinnerów z generacji Z wzrosła o 40% rok do roku,
  • 85% Pinnerów mówi, że przed rozpoczęciem nowego projektu odwiedza Pinteresta,
  • 80% cotygodniowych Pinnerów odkryło na Pintereście nową markę lub produkt.

W Polsce największy procent użytkowników portalu stanowią kobiety, bo aż 86%, w większości w przedziale wiekowym 25-34 lata. Najczęściej wyszukiwanymi branżami przez użytkowniczki są beauty, moda, lifestyle, wystrój wnętrz, kulinaria, sztuka, zdrowie, ogród. Obecnie największy potencjał reklamowy mają więc marki z powyższych branż, które kierują przekaz do młodych kobiet. Dodatkowym atutem i pomocą w prowadzeniu efektywnych działań jest również możliwość targetowania reklam na wybrane słowa kluczowe, zainteresowania użytkowników, umiejscowienie na serwisie, grupy demograficzne oraz listy odbiorców, czyli użytkowników, którzy mieli już styczność z marką. Kampanie reklamowe na Pinterest mogą przynieść świetne efekty z co najmniej kilku powodów. Użytkownicy portalu to osoby, które aktywnie poszukują ciekawych rozwiązań i lubią testować nowe produkty. Ponadto, serwis jest doskonałym miejscem do podtrzymywania relacji z potencjalnymi klientami. Dodatkową korzyścią jest żywotność pinów, co może wydłużać relację na linii marka-klient. Dla porównania Facebook i Instagram stawiają na komunikację „tu i teraz”.

Formaty reklamowe Pinterest Ads

Serwis proponuje kilka formatów reklamowych:

  • Promowane piny

Jest to podstawowy format reklamowy w Pinterest Ads. Po kliknięciu na promowanego pina marki użytkownik zostaje przekierowany na docelową stronę internetową. Jeżeli odbiorca zapisze promowanego pina na swojej tablicy, zmieni się on w pin organiczny. Najpopularniejsze są piny pionowe w proporcji 2:3 o wymiarze 1000×1500 pikseli. Pinterest daje również możliwość promowania pinów kwadratowych. Wszystkie muszą ważyć maksymalnie 10 MB i zostać zapisane w formacie jpg lub png.

  • Promowane filmy wideo

Reklama Pinterest może również przyjmować format wideo. Wówczas piny przybierają format prostokątny lub kwadratowy. Film może trwać od 4 sekund do 15 minut i ważyć do 2 GB. Protip: warto dodawać napisy do wideo, ponieważ część użytkowników przegląda portal bez dźwięku.

  • Piny zakupowe

Podobnie jak w przypadku Facebooka, Pinterest umożliwia tworzenie sklepów z produktami. Po kliknięciu w wybranego pina użytkownik zobaczy specyfikację produktu. W przypadku kolejnego kliknięcia odbiorca zostaje przekierowany na dedykowaną stronę internetową – najczęściej na podstronę z wybranym produktem.

  • Karuzela

Reklama na Pinterest przybiera także format karuzeli. Można na niej zaprezentować jednocześnie 2-5 zdjęć lub filmów. Każda karta może mieć osobny tytuł i opis oraz kierować na inną stronę docelową. To doskonały sposób na pokazanie kilku produktów z tej samej kategorii lub kilku funkcjonalności jednego produktu.

  • Piny promujące aplikacje

Na portalu istnieje również możliwość promocji aplikacji – format służy do zwiększenia liczby jej pobrań. Po kliknięciu w taką reklamę użytkownik zostaje przekierowany do Google Play lub App Store, skąd może pobrać aplikację.

Pinterest umożliwia zaprojektowanie kampanii reklamowych dla trzech celów: kreowania świadomości marki, zachęcenia do rozważenia zakupu oraz uzyskania konwersji. W pierwszym przypadku następuje rozliczenie w modelu CPM (cost per mille, czyli koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy), natomiast wyświetlanie filmu wideo w modelu CPV (cost per view, czyli koszt za obejrzenie). Drugą możliwością są reklamy na rozważenie zakupu, dzięki którym jest możliwość zwiększenia liczby odwiedzin na stronie internetowej. Ostatnim modelem są reklamy kierowane na konwersje, rozliczane w modelu CPA (cost per action). Wówczas reklamodawca płaci za konkretną reakcję odbiorców, którym ukazuje się reklama.

Pinterest Ads – jak to robić dobrze?

Istnieją branże, które lepiej od innych radzą sobie na Pinterest. Należą do nich przede wszystkim branża meblarska, kosmetyczna, odzieżowa i tekstylna. Jednak wiele zależy od pomysłu na kampanię reklamową na Pinterest – nawet producent zabawek może znaleźć swoje miejsce na platformie. Jednym z przykładów marki, która świetnie sobie radzi na Pinterest, jest IKEA. Producent mebli zamieszcza na portalu głównie inspiracje i kreatywne rozwiązania, tworząc pewnego rodzaju wirtualny katalog. IKEA skupia się na artystycznej formie zdjęć – wszystkie są miłe dla oka i pokazują praktyczną stronę produktów. Pinterest stanowi dla producenta wsparcie szerzej prowadzonej komunikacji.

Świadomi użytkownicy coraz chętniej odchodzą od mainstreamowego Facebooka na rzecz bardziej wyspecjalizowanych rozwiązań. Pinterest wypełnia niszę w mediach, inspirując odbiorców, pobudzając wyobraźnię i kreatywność. Portal pomaga sprzedawać nie tylko produkty, lecz także status i piękno, czym wpisują się w oczekiwania ogromnej części konsumentów.