Opis firmy – jak właściwie napisać „O nas” swoim klientom?

Opis firmy – jak właściwie napisać „O nas” swoim klientom?
Mogłoby się wydawać, że najważniejsza na stronie internetowej jest część z ofertą firmy. Jednak niebagatelne znaczenie ma również zakładka „O nas”, która pozwala uwiarygodnić markę. Dlaczego jeszcze warto zadbać o właściwy opis firmy? Jak powinna być skonstruowana treść „O nas”?
Kto jest odbiorcą treści o firmie?
Zakładka „O nas” kierowana jest głównie do potencjalnych klientów, którzy mogą na jej podstawie podjąć decyzję o skorzystaniu z usług marki. Często w pierwszej kolejności zapoznają się z ofertą, a następnie wchodzą właśnie na podstronę z opisem firmy. Dla odbiorców jest ona potwierdzeniem wiarygodności, pozwala budować zaufanie i zwyczajnie świadczy o tym, że biznes rzeczywiście funkcjonuje. Jako że opis powstaje dla użytkowników, należy zastanowić się nad ich potrzebami i oczekiwaniami, a następnie zaprezentować markę w niebanalny sposób.
Opis firmy jest jednym z niewielu miejsc na stronie, gdzie można zaprezentować jej „ludzkie” oblicze, czyli pokazać, że stoją za nią realne osoby o własnych pasjach, zainteresowaniach czy stylu życia. Zakładkę „O nas” chętnie odwiedzają też potencjalni pracownicy – chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia, kto jest ich ewentualnym pracodawcą. Dlatego w opisie firmy warto pokazać zespół pracowników, niekoniecznie w formalnym wydaniu. Osoby przeglądające stronę internetową często chcą widzieć w nich swoje odbicie i oceniają, czy rzeczywiście pasują do firmy.
Warto jednak pamiętać, że „O nas”, jak każda inna zakładka, ma charakter sprzedażowy. Jej celem jest zaprezentowanie firmy w pozytywnym świetle i zachęcenie czytelnika do podjęcia danej akcji. Przed stworzeniem opisu firmy należy zastanowić się, do kogo jest kierowana w największym stopniu i zdefiniować grupę docelową, np. klienci B2C, B2B, partnerzy biznesowi, potencjalni pracownicy. Kierowanie komunikatu do różnych grup wymaga zupełnie innego podejścia, dlatego zakładka powinna być unikalna i odpowiednio oddawać charakter działalności.
Storytelling – opowiedz historię swojej firmy
Brand story ma na celu budowanie pozytywnej historii firmy, dzięki której marka ma szansę stać się „bliska sercu” odbiorcy. Jest świetnym narzędziem marketingowym ze względu na wysoki stopień interakcji z użytkownikiem. Każda firma ma lub może stworzyć swoją opowieść, jednak sztuką jest ją umiejętnie opowiedzieć. Jednym z pomysłów na oryginalne przedstawienie firmy jest storytelling. To sposób prezentowania informacji właśnie w formie opowiadania lub historii. Ma na celu wzbudzenie w odbiorcy pozytywnych emocji i zaangażowania – dzięki temu można nawiązać relację z użytkownikiem i przekonać do pozostania na stronie internetowej. Jednak aby storytelling miał sens, musi opierać się na autentycznych sytuacjach i wydarzeniach. Pisząc historię, należy zachować balans pomiędzy przedstawianiem prywatnych informacji i sfery służbowej. Firma nie może wydać się odbiorcy zbyt poważna ani zbyt na luzie, co często świadczy o braku profesjonalizmu.
Jakie informacje powinny znaleźć się w opisie marki?
W zakładce „O nas” może znajdować się nie tylko krótka historia firmy, lecz także inne informacje o działalności. Dobrym pomysłem jest zamieszczenie rekomendacji dotychczasowych nabywców, czyli tzw. dowodu słuszności – odgrywa on bardzo ważną rolę podczas podejmowania decyzji zakupowych. Formą rekomendacji jest także wymienienie najważniejszych lub największych klientów, co również świadczy o kompetencjach firmy. Jakie jeszcze informacje mogą znaleźć się w opisie firmy? Przykładem są projekty, w które była zaangażowana marka, np. proekologiczne. Dobrym rozwiązaniem może być szersze opisanie prowadzonej w firmie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Niezależnie jednak od zawartych tam informacji, warto zadbać, by opis był krótki i konkretny. Strona nie powinna być przytłaczająca dla odbiorcy. W przypadku rozbudowanych działów firmy, można umiejętnie podzielić tekst na części tematyczne. Dobrym pomysłem będzie też uatrakcyjnienie opisu firmy np. zdjęciami, grafikami, krótkim filmikiem, mapą myśli, osią czasu czy infografikami.
Strona o firmie może zawierać też zabawne anegdotki i sytuacje, odczarowując schemat nazbyt poważnego biznesmena. Jednak nie zawsze jest to wskazane. Zbyt luźny styl może zostać odebrany jako brak profesjonalizmu i szacunku do klientów lub partnerów biznesowych, do których kierowany jest opis firmy. Przykłady dotyczą potocznego słownictwa, które z reguły nie jest stosowane w modelu korporacyjnym danej firmy. Jednak jest druga strona medalu – używanie specjalistycznych sformułowań nie zawsze przedstawia markę jako bardziej kompetentną. Potencjalny klient, który nie jest zaznajomiony z jej działalnością, może nie zrozumieć, czym tak naprawdę się zajmuje.
Komu powierzyć napisanie opisu firmy?
Zakładka „O nas” nie polega jedynie na ukazaniu, od kiedy funkcjonuje i czym zajmuje się firma. Powinna zawierać tekst sprzedażowo-marketingowy – należy używać języka korzyści i skupić się na wartości, jaką daje marka swoim odbiorcom. Stworzenie treści do zakładki „O nas” warto więc zlecić copywriterowi, który posiada doświadczenie w przygotowywaniu nieszablonowych opisów firmy. Przykłady oryginalnej narracji można mnożyć, jednak są też elementy, których warto się wystrzegać. Lepiej zrezygnować ze standardowych sloganów typu „Gwarantujemy zadowolenie klientów”, które w rzeczywistości nic nie wnoszą do treści.
Profesjonalny copywriter jednocześnie zadba o teksty zoptymalizowane pod kątem SEO. Tego typu treści muszą być przyjazne zarówno dla odbiorców, jak i algorytmów wyszukiwarki. Opis firmy powinien powstać w oparciu o reguły content marketingu oraz zawierać odpowiednie frazy kluczowe. Warto pamiętać, że wpływ na wyniki wyszukiwania w Google ma także długość tekstów i ich nasycenie frazami, dlatego nie należy traktować go po macoszemu. Warto dopracować historię marki z pomocą copywritera lub profesjonalnej agencji content marketingowej. Pracujący w niej specjaliści z doświadczenia wiedzą, co powinno się znaleźć w opisie firmy, by przyciągnąć potencjalnych klientów lub pracowników.