Od pomysłu do wdrożenia – etapy kampanii reklamowej

Od pomysłu do wdrożenia – etapy kampanii reklamowej

Kampanie reklamowe mogą mieć zupełnie inne formy w zależności od ustanowionych celów czy budżetu. Do tych pierwszych można zaliczyć m.in. działania sprzedażowe dążące do poprawy wyników firmy, wizerunku, zbudowania świadomości czy przywiązania do marki.

Niezależnie od pożądanego celu należy zaprojektować strategię marketingową, która obejmuje kilka kluczowych elementów. Jakie są główne etapy kampanii reklamowej?

Określ grupę docelową

To pierwszy i najważniejszy etap tworzenia kampanii reklamowej. Mogłoby się wydawać, że określenie targetu nie jest skomplikowanym zadaniem, jednak często zdarza się, że marki same nie wiedzą, do kogo chcą skierować usługę lub produkt. Kampania reklamowa może mieć też charakter przypominający i dotyczyć aktualnych odbiorców, których chcemy przemienić w lojalnych klientów. Ustalając grupę docelową, w pierwszej kolejności należy wziąć pod uwagę określone kryteria społeczno-demograficzne, czyli wiek, płeć, zainteresowania, styl życia, liczbę osób w gospodarstwie domowych czy miejsce zamieszkania. Rozumiejąc potrzeby i oczekiwania odbiorców, możemy do nich dotrzeć ze spersonalizowanym komunikatem. Największym błędem podczas planowania kampanii reklamowej jest skierowanie przekazu reklamowego bez podziału na odpowiednie segmenty. W zdefiniowaniu grupy docelowej pomoże wizualizacja modelowego profilu klienta, czyli persony, podczas której skupimy się na danych demograficznych, behawioralnych i psychograficznych potencjalnego klienta.

Wybierz kanały komunikacji

Znając grupę docelową, można przejść do kolejnego etapu kampanii reklamowej, czyli wyboru odpowiednich kanałów komunikacji z odbiorcami. Możliwości jest naprawdę dużo, jednak należy pamiętać, aby wybrać miejsce, w którym znajdują się potencjalni klienci. Młode osoby głównie korzystają z mediów społecznościowych, natomiast ludzie w średnim wieku częściej używają wyszukiwarek i portali branżowych. Kanały można podzielić na owned media (własna strona internetowa, blog, vlog, social media, newsletter, powiadomienia push czy aplikacje mobilne), paid media (płatne reklamy w social media, posty sponsorowane, retargeting, współpraca z influencerami i wiele innych płatnych form promocji), earned media (dystrybucja treści stworzonych przez klientów, czyli komentarze, recenzje, opinie, wypowiedzi w social mediach czy na forach). W ramach szczegółowego planowania kampanii reklamowej nie można też zapomnieć o ustaleniu formy i języka komunikacji adekwatnych do kanału.

Planowanie kampanii reklamowej – projekt

To kolejny etap kampanii reklamowej, kiedy przechodzimy od teorii do praktyki. To faza pomysłów, które przelewamy na papier – efekty wcześniejszych analiz grupy docelowej i wybranych kanałów komunikacji. W tym miejscu należy zadbać o treść przekazów reklamowych oraz stronę wizualną. Zarządzający procesem account manager powinien zorganizować pracę kilku czy kilkunastu osób lub firmy zewnętrznej. To etap tworzenia kampanii reklamowej, w którym powstają wizualizacje, np. banerów, filmów promocyjnych, serwisu www, aplikacji mobilnej i innych nośników. Przed emisją przekazów reklamowych należy upewnić się także, jak prezentują się one w danym formacie i kanale komunikacji.

Monitorowanie wyników działań reklamowych

Monitorowanie i analiza wyników to ostatni etap kampanii reklamowej. W tym przypadku potrzebujemy twardych danych, które pomogą określić skuteczność kampanii, czyli to, które ze zrealizowanych działań konwertują. Mamy tutaj do dyspozycji mnóstwo narzędzi marketingowych – jeżeli celem było zwiększenie ruchu na stronie internetowej, sprawdzamy źródła pozyskania użytkowników. Jeśli głównym kanałem komunikacji jest profil firmy w mediach społecznościowych, należy mierzyć tempo wzrostu fanów, liczbę udostępnień postów, komentarzy czy wzmianek. W mierzeniu skuteczności kampanii reklamowej pomocne będą KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które powinny być dobierane w zależności od celów kampanii czy branży. Dzięki analizie wyników możemy w przyszłości uniknąć błędów i odpowiednio zoptymalizować działania. Równie ważne są odpowiedzi na pytania, czy racjonalnie zagospodarowaliśmy budżet oraz które kanały komunikacji dały najlepsze efekty.