Konkurs na Facebooku – jak go zorganizować, by nie mieć kłopotów?

Konkurs na Facebooku – jak go zorganizować, by nie mieć kłopotów?

Konkurs na Facebooku jest świetną okazją, by pobudzić aktywność użytkowników i wykreować pozytywny wizerunek marki. Perspektywa wygrania atrakcyjnej nagrody może wzbudzić wśród odbiorców pozytywne skojarzenia z marką. Jednak istnieją pewne zagrożenia, które mają wpływ na powodzenie akcji promocyjnej. Jak odpowiednio zorganizować konkurs na Facebooku, by uniknąć problemów i czerpać realne zyski?
Czy każda firma może przeprowadzić konkurs na Facebooku?

Organizacja konkursu może przynieść marce wiele korzyści, np. większy zasięg treści, pozyskanie nowych fanów, zwiększenie zaangażowania użytkowników, promocję produktu lub usługi, zwiększenie motywacji fanów do obserwowania strony czy pozyskanie leadów. Największą zaletą konkursów na Facebooku i nie tylko jest wzrost rozpoznawalności i popularności marki, co może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Tego typu akcje promocyjne można również traktować jako jedną z form budowania zaufania wśród odbiorców. Marka, która oferuje w ramach nagrody własny produkt lub usługę, daje jasny sygnał uczestnikom konkursu, że warto jej zaufać i jest pewna jakości swojej oferty.

Właściwie każda firma może zorganizować konkurs na Facebooku, jednak niektóre branże powinny podchodzić ostrożnie do tworzenia tego typu akcji promocyjnych. Należy do nich m.in. branża medyczna. Mogłoby się wydawać, że najlepszą nagrodą w konkursie jest jedna z usług medycznych, jednak pewne ograniczenia narzuca ustawa o działalności leczniczej. Mianowicie, podmioty wykonujące taką działalność i lekarze nie mogą reklamować swoich usług. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem są wszelkie nagrody związane z promocją zdrowia, np. konsultacje związane z przestrzeganiem zdrowej diety czy profilaktyką chorób. Problematyczna może być również branża alkoholowa, którą także obowiązują ustawowe ograniczenia dotyczące reklamy. W takich przypadkach, jeszcze bardziej niż w innych, warto postawić na profesjonalistów, którzy przeprowadzą konkurs w imieniu danej marki.

Kto może zorganizować konkurs? Facebook dla specjalistów

Samodzielnie, z pomocą agencji czy we współpracy z influencerem? Konkursy mogą świetnie wypromować markę, jednak aby czerpać z akcji promocyjnych maksimum korzyści, warto zlecić zadanie specjalistom. Firmy bardzo często korzystają z pomocy agencji content marketingowych, które kompleksowo zajmują się organizacją konkursów – wiedza i doświadczenie profesjonalistów pomagają osiągać najlepsze efekty. Dobrym pomysłem jest stworzenie akcji promocyjnej z udziałem influencera, który aktywnie działa w wybranym kanale. Użytkownicy darzą zaufaniem ulubionych twórców i bardzo chętnie angażują się organizowane przez nich akcje. Nic nie stoi na przeszkodzie, by marka również samodzielnie zorganizowała konkurs. Facebook daje nieograniczone możliwości promocji, jednak osoba odpowiadająca za stworzenie konkursu musi posiadać wiedzę dotyczącą potrzeb użytkowników, najskuteczniejszych form promocji oraz oczywiście zasad tworzenia konkursów i ich regulaminów. Jeżeli marka samodzielnie chce zorganizować akcję promocyjną, musi pamiętać, że w regulaminie konkursu na FB muszą pojawić się następujące kwestie:

  • kto jest organizatorem konkursu,
  • jakie są kryteria dopuszczające i wykluczające udział w konkursie,
  • w jakim przedziale czasowym odbywa się konkurs,
  • kiedy zostaną ogłoszone wyniki,
  • szczegóły dotyczące zadania konkursowego,
  • sposób wyłonienia laureata,
  • w jaki sposób chronione i w jakim zakresie przetwarzane będą dane osobowe uczestników,
  • co uczestnik może wygrać, biorąc udział w konkursie,
  • w jaki sposób ogłoszone zostaną wyniki konkursu,
  • w jaki sposób organizator może wykorzystywać prace konkursowe w przyszłych działaniach marketingowych,
  • na jakich zasadach można zgłaszać reklamacje związane z konkursem.

Jeżeli organizator konkursu będzie przestrzegał wszystkich wytycznych, umiejętnie podejdzie do zadania i zadba o odpowiednią promocję konkursu, to wkład włożony w zakup nagród prawdopodobnie się zwróci – i to wielokrotnie.

Jak uniknąć wpadek? Zleć organizację konkursu agencji content marketingowej

Facebook nakłada na organizatora konkursu konieczność stworzenia oficjalnego regulaminu. Jest to najważniejszy, ale często pomijany element konkursu na Facebooku. Może się wydawać, że regulamin jest zbędny podczas organizowania akcji promocyjnych, ponieważ i tak nikt go nie przeczyta. Jednak służy on nie tyle uczestnikom, co przede wszystkim organizatorowi. Nie jest jedynie zbiorem wszystkich zasad, ale zabezpieczeniem dla firmy. Organizując konkurs, nie można wymuszać na uczestnikach podjęcia konkretnych działań, takich jak:

  • opublikowanie posta konkursowego na własnej tablicy,
  • udostępnienie posta konkursowego,
  • oznaczenie znajomych w komentarzach,
  • otagowanie się na zdjęciu,
  • polubienie fanpage’a.

Przykład treści posta konkursowego, który łamie regulamin konkursu na FB: „Co należy zrobić, aby zyskać szansę na wygraną? Wystarczy tylko, że polubisz nasz profil, oznaczysz znajomych w komentarzu i udostępnisz nasz post konkursowy”.

Często zdarza się, że konkursy łamiące regulamin przechodzą bezkarnie, jednak nie warto ryzykować. Jakie konsekwencje mogą spotkać organizatora za stworzenie w takich sposób akcji promocyjnej? W najgorszym przypadku Facebook może zablokować profil firmowy, istnieje również ryzyko obniżenia rankingu – algorytm serwisu będzie rozpoznawał daną stronę jako spam i obniży jej widoczność.

Dlaczego warto zlecić organizację konkursu agencji content marketingowej?

Dobrze zorganizowany konkurs na Facebooku może dać duże korzyści marce – zaangażować nieaktywnych obserwatorów, przyciągnąć nowych followersów oraz znacznie zwiększyć zasięgi. Akcje promocyjne mają również na celu budowanie rozpoznawalności i świadomości marki. Firma może zaistnieć w umysłach konsumentów, którzy zobaczą konkurs. Facebook nakłada jednak ze swojej strony sporo obostrzeń, do których należy się stosować. Organizacja akcji promocyjnej może wydawać się łatwym zadaniem, jednak po drodze można popełnić sporo błędów, przez które marka nie osiągnie założonych celów. Z tego względu warto powierzyć przeprowadzenie jej agencji content marketingowej, która zadba o wszelkie formalności związane z regulaminem konkursu na Facebooku oraz zapewni mierzalne efekty.

Ogromne znaczenie ma też promocja akcji konkursowej. Bez tego nawet najlepsze z nich, z cennymi nagrodami, nie zdobędą dużego zasięgu ani zainteresowania. Z tego względu należy zadbać o promocję konkursu w mediach społecznościowych. Najlepszym sposobem na zdobycie zasięgu w tym przypadku są reklamy Facebook Ads. Istnieją również inne możliwości promocji konkursu na Facebooku. Można zamieścić informacje o nim na grupach facebookowych lub forach internetowych powiązanych z branżą. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie wymaga ono nakładów finansowych. Jeżeli poza kontem na Facebooku marka prowadzi również profil na Instagramie, można udostępnić w tym miejscu informacje o konkursie, dodając link oraz odpowiednie hasztagi. To dodatkowo zwiększy zasięg, dzięki czemu w akcji weźmie udział więcej osób.