Jaką rolę w artykułach spełniają śródtytuły?

Jaką rolę w artykułach spełniają śródtytuły?

Utrzymanie uwagi czytelnika oraz ułatwienie mu nawigacji w treści to kluczowe cele, które powinny spełniać atrakcyjne śródtytuły. Równie ważny jest przyciągający tytuł mający wywołać zainteresowanie dalszą zawartością materiału online. Pominięcie wyżej wymienionych elementów może spowodować, że internauta szybko straci zainteresowanie.

Warto zwrócić uwagę na zależność pomiędzy tytułem i śródtytułem. Jeśli pierwszy z wymienionych jest nastawiony na clickbait, czyli maksymalizację odsłon materiału, drugi raczej nie zostanie przeczytany. Odbiorca szybko zorientuje się bowiem, że ma do czynienia co najmniej z nadinterpretacją autora, jeśli nie celowym wprowadzaniem w błąd. Dlatego też lepiej unikać podobnych praktyk, ponieważ przynoszą one krótkotrwały efekt – najczęściej prowadzą do większego odpływu odbiorców treści. Śródtytuł ma odgrywać rolę drogowskazu przeprowadzającego internautę przez tekst. Jeśli ten szybko znajdzie poszukiwaną informację, będzie miał zaufanie do profesjonalnego przekazu copywritera lub redaktora.

Jak często należy dodawać śródtytuły w tekście?

Zastanawiając się, jak dodawać śródtytuły, trzeba pamiętać także o ich poprawnym rozłożeniu w tekście. Nie można ich nadużywać lub umieszczać zbyt rzadko, dlatego warto posługiwać się sprawdzonymi metodami, które przekładają się na utrzymanie uwagi czytelnika. W przypadku artykułów pisanych do internetu ich optymalna długość to mniej więcej od 2000 do 4000 znaków. Oczywiście muszą zawierać śródtytuły, których zadanie zostało już szczegółowo wyjaśnione. W takim tekście powinno ich być od dwóch do pięciu.

Doświadczeni copywriterzy zalecają umieszczanie śródtytułów co 600–800 znaków. Sprawdzenie efektywności tych zmian jest możliwe dzięki specjalnym narzędziom analitycznym. Zaawansowane oprogramowanie komputerowe może np. śledzić ruch kursora na stronie, co pozwala przewidzieć zachowanie czytelnika. Im dłuższy materiał, tym analogicznie więcej śródtytułów powinno rozdzielać poszczególne sekcje w tekście.

Czym kierować się przy wyborze śródtytułu?

Odpowiedź na pytanie, jak pisać śródtytuły, zależy od kilku ważnych elementów ich tworzenia. Jednym z nich jest temat tekstu, który będzie determinował kolejne aspekty jego opisu. Kolejnym będzie wskazanie najważniejszych rozwiązań i metod oczekiwanych przez czytelnika materiału. Śródtytuł powinien być stosunkowo krótki oraz precyzyjnie informować o danym akapicie. Jeśli będzie niejednoznaczny albo bardzo rozbudowany, zniechęci odbiorcę do dalszego przeglądania, mimo że sam akapit może być zwięzły i dokładnie opisujący poruszaną problematykę.

Śródtytuł ma też znaczenie podczas tworzenia tekstów pod SEO. O ile to możliwie, powinny znajdować się w nim słowa kluczowe. W ten sposób witryna będzie pozycjonować się z wyższym wskaźnikiem wyszukiwania. Nie jest to rzecz jasna gwarancją odsłony, ale zwiększa szansę na zapoznanie się z proponowaną treścią. Copywriterom lub redaktorom mającym problem ze stworzeniem śródtytułów przyda się analiza działań konkurencji. Być może stąd zaczerpną inspiracje dla własnych pomysłów.

Jak tworzyć ciekawe śródtytuły pod SEO?

Pośrednią, choć tak samo ważną zaletą wynikającą z prawidłowego doboru śródtytułów, jest pozycjonowanie witryny w wyszukiwarce internetowej. Dlatego najlepiej, by dany zwrot był jednocześnie słowem kluczowym dla treści na stronie. Właśnie wtedy czytelnicy szukający określonych zasobów z dużą dozą prawdopodobieństwa trafią na opublikowany tekst.

Odpowiedni śródtytuł powinien wzywać do działania, czyli wykorzystywać zasadę call to action. Chodzi o rozpoczynanie frazy zwrotami takimi jak: „spróbuj”, „przekonaj się”, „sprawdź”, „zobacz”, „postaw na”, „zdecyduj się na”. Zachęcają one do aktywności, a także przekładają się na zwiększenie zaciekawienia danym tematem. Nie można zapominać również o kwestiach technicznych, czyli typie i wielkości fontu. Śródtytuł ma rzecz jasna wyróżniać się z tekstu, ale jednocześnie nie przytłaczać odbiorcy. Krój pisma nie powinien też zaskakiwać nadmierną oryginalnością wizualną.