Jaką formę mogą przybrać treści content marketingowe?

Jaką formę mogą przybrać treści content marketingowe?

Content marketing to przede wszystkim dobrze zaplanowana treść, której zadaniem może być angażowanie odbiorcy, budowanie świadomości marki lub pozycji eksperta, zbieranie leadów itd. Treści mogą przybierać różne formy, jednak ich wybór nie powinien być dziełem przypadku.

Content marketing jest wykorzystywany przez coraz większą liczbę marketerów na całym świecie. Z roku na rok coraz więcej marek chce tworzyć treści, które będą jeszcze bardziej angażowały odbiorców. Jednak żeby content rzeczywiście wzbudził większe zainteresowanie wybranej grupy docelowej, należy dostarczyć go w odpowiedniej formie.

Dlaczego forma ma znaczenie?

Już na etapie przygotowywania strategii kampanii content marketingowej marka powinna zdecydować, jaki rodzaj treści będzie wykorzystywać. Podejmując taką decyzję, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim wyznacznikiem będzie tutaj grupa docelowa, do której kierowana jest kampania. Jednym z aspektów jej poznawania jest sprawdzenie, gdzie dani odbiorcy spędzają najwięcej czasu w internecie. Może są to blogi specjalistyczne, serwisy branżowe, a może media społecznościowe. Istotne jest także przeanalizowanie, jakiego typu informacje są najczęściej konsumowane przez daną grupę docelową – przy tym trzeba uwzględnić nie tylko ich formę, przeciętną długość czy ton, ale także źródła tych treści. Wyniki tych badań należy połączyć z wiedzą, jakie rodzaje contentu są odpowiednie dla danej marki i realizacji wcześniej wyznaczonych celów. Wszystkie te elementy powinny mieć wpływ na wybór formy, która zostanie użyta do przedstawienia komunikatu.

Warto pamiętać, że niezbędne może okazać się zróżnicowanie contentu w ramach jednej kampanii. Jeśli grupa docelowa została poddana segmentacji na persony, możliwe, że do każdej z nich konieczne będzie adresowanie treści w innej formie. Dodatkowo odmienne rodzaje contentu stosuje się na różnych etapach kontaktu z odbiorcą w procesie sprzedażowym. Na przykład na zwrócenie uwagi odbiorcy wpływ może mieć post sponsorowany w social mediach, w zaoferowaniu rozwiązania problemu pomocny będzie blog czy webinarium, a w realizacji transakcji – e-mail. W szczegółowym i kompleksowym opracowaniu skutecznej kampanii content marketingowej może pomóc wyspecjalizowana agencja.

Skuteczne formaty? Przykłady

Tak naprawdę nie ma zamkniętego zbioru form contentowych. Co najważniejsze, za pomocą różnych rozwiązań można przedstawić te same idee, ale dostosowane do preferencji konsumowania treści przez persony. Doskonale ujął to Bruce Lee, mawiając, że jeśli wodę wleje się do szklanki, ta stanie się szklanką, a jeśli wleje się ją do butelki – stanie się butelką. Podobnie jest z treścią, która może przybierać formę e-booka, infografiki, artykułu eksperckiego lub inną, a jednocześnie zawsze przekazywać tak samo istotne informacje.

Trudno wymienić wszystkie rodzaje contentu, dlatego warto skupić się na kilku popularnych:

  • wpisy publikowane na blogach firmowych – bardzo dobrze sprawdzają się przy budowaniu świadomości marki i pozycji eksperta. Dzięki takim wpisom można m.in. skutecznie przekazywać wiedzę czy udzielać porad. Charakteryzują się niskim kosztem prowadzenia, ale wymagają regularnej aktualizacji oraz zapewnienia promocji;
  • infografiki – również doskonale zdadzą egzamin przy budowaniu świadomości marki. Bardzo skutecznie przyciągają uwagę, dzięki czemu wzrasta prawdopodobieństwo przeczytania treści, którym towarzyszą. Są świetnym sposobem prezentacji danych liczbowych;
  • wpisy w mediach społecznościowych – to obecnie niewątpliwie najpopularniejszy rodzaj contentu. Wpisy takie idealnie nadają się do angażowania odbiorców, bezpośredniego kontaktu z nimi oraz tworzenia społeczności wokół marki. Mogą być powodem rozpoczęcia dyskusji z użytkownikami;
  • case studies – używa się ich najczęściej do budowania pozycji eksperta oraz generowania leadów. Charakteryzują się niskim kosztem, a można pochwalić się w nich nieszablonowymi rozwiązaniami i skutecznością;
  • webinaria – są świetne przede wszystkim do budowania pozycji eksperta. Webinarium umożliwia bezpośrednią interakcję z odbiorcą. W ten sposób można przekazywać użyteczną, poszukiwaną aktualnie wiedzę. Sprawdź, jakie webinary przygotował SCOOP;
  • e-booki – są popularne, łatwe do wyszukiwania, a do tego można je odpowiednio podlinkować i nasycić użyteczną wiedzą. Ten rodzaj contentu jest skuteczny zarówno przy zbieraniu leadów, jak i przy budowaniu pozycji eksperta. My również przygotowaliśmy darmowy e-book do pobrania „4 kroki do zbudowania angażującego contentu”;
  • rankingi i raporty – mogą przynieść pozytywny skutek przy budowaniu wizerunku eksperta, a szczególnie przy generowaniu leadów;
  • materiały wideo – łatwo dystrybuować je za pomocą różnych kanałów, jednak mogą być one drogie w przygotowaniu. To dobry content do angażowania odbiorców, budowania pozycji eksperta i generowania leadów;
  • artykuły – można je dystrybuować zarówno poprzez własne serwisy, jak i portale branżowe. Pozwalają budować świadomość marki i pozycję eksperta, pomogą również przybliżać odbiorcy produkt lub usługę;
  • newslettery – content w takiej formie pozwala na budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami. Można na bieżąco informować o wydarzeniach, produktach, ale także poruszać aktualne tematy ważne dla klientów.

To tylko kilka przykładów różnych rodzajów contentu, jakie można wykorzystywać w marketingu treści. Bez względu jednak na to, jakie formy wybierzemy, ważne, żeby była to przemyślana decyzja podparta wcześniejszą analizą grupy docelowej i uwzględniająca cele kampanii.