Jak wybrać influencera do kampanii – kilka praktycznych porad

Jak wybrać influencera do kampanii – kilka praktycznych porad

Przeglądając instagramowe konta lub facebookowe profile najpopularniejszych influencerów, często podejmujemy decyzje zakupowe w oparciu o ich rekomendacje. Wystarczy kliknąć w link polecanego produktu, by otrzymać rabat i cieszyć się nowym zakupem.

Nie ma nic prostszego niż takie zakupy, jednak aby kampania z udziałem influencera była skuteczna, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie. Jak wybrać twórcę i o czym warto pamiętać, podejmując współpracę?

Określ cel kampanii

Zanim staniemy przed dylematem, jak wybrać influencera, należy określić i dopracować cele kampanii, czyli to, co marka chce osiągnąć i do kogo dotrzeć. Możemy założyć cel wizerunkowy, czyli dotarcie do jak największej grupy docelowej, budując świadomość produktu, usługi czy marki. Jeżeli zależy nam na pokazaniu firmy lub produktu w korzystnym świetle, warto skupić się na zasięgach i odpowiedniej tematyce przekazów reklamowych. Możemy również założyć cel sprzedażowy, czyli realizację kampanii z mierzalnym zwiększeniem sprzedaży. W tym przypadku warto wziąć pod uwagę informacje, które przekaże nam wybrany influencer, wykorzystując narzędzia analityczne.

Przygotowując kampanię reklamową z liderem opinii, należy wybrać tematykę i odpowiednie kanały komunikacji. Polscy influencerzy mogą realizować różne cele, np. poprzez konkursy z nagrodami, recenzje produktów, celowe przejmowanie kanałów społecznościowych marki czy posty sponsorowane. Należy pamiętać, że nikt nie zna tak swoich odbiorców, jak influencer, dlatego niezwykle ważne są zaufanie i swoboda działania. Nikogo nie przekonają powtarzane formułki agencji reklamowej. Warto pozwolić twórcy być sobą, co ma ogromny wpływ na pozytywny odbiór przekazu i realizację celów kampanii.

Wybierz kanały komunikacji

Polscy influencerzy dynamicznie rozwijają rynek reklamowy, docierając do zróżnicowanej grupy docelowej. Jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji z odbiorcami jest Instagram. Marketerzy często przy wyborze influencerów kierują się jego liczbą obserwujących, komentarzy czy polubień. Niestety zdarza się, że Instagramerzy sztucznie generują zasięgi. W takiej sytuacji lepiej skorzystać z narzędzi analitycznych, które pomogą sprawdzić wiarygodność danej osoby oraz jej realny zasięg.

Obecnie coraz większe uznanie zdobywa również TikTok – jego fenomen polega na kreatywnym przekazie treści z humorystycznymi scenkami czy challengami. TikTok jest najpopularniejszą aplikacją wśród młodych osób, dlatego marka, podejmując współpracę z danym twórcą, musi mieć wspólne cele i zbliżoną grupę docelową. W tym przypadku humorystyczny przekaz to podstawa, co również musi odpowiadać zleceniodawcy.

YouTube także ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe widzów. Wszystko za sprawą możliwości pokazania cech czy zastosowania produktu w formie wideo. Odbiorcy widzą produkt i mogą się szybko przekonać o jego skuteczności. Przed nawiązaniem współpracy z youtuberem należy jednak wziąć pod uwagę nie tylko liczbę subskrybentów. Warto też sprawdzić liczbę wyświetleń filmów, które ukazują realny zasięg poszczególnych materiałów.

Zweryfikuj influencerów

Na wiarygodność influencera wpływa wiele elementów. Ich dobór jest kluczowy pod kątem skuteczności kampanii. Podstawową kwestią jest znalezienie lidera opinii, który wyznaje podobne wartości co marka. Przede wszystkim można lepiej porozumieć się z taką osobą i trafić w potrzeby grupy docelowej. Najpopularniejsi influencerzy mają duże zasięgi i niekiedy są „wyeksploatowani” przez inne marki, dlatego najlepiej decydować się na twórców, którzy są najpopularniejsi wśród wybranej społeczności. Może się okazać, że mikroinfluencerzy z zaangażowaną publiką osiągną lepsze wyniki niż twórca z ogromną liczbą followersów, który uczestniczy w mnóstwie innych, zróżnicowanych kampanii.

Warto pamiętać o argumencie słuszności tłumu – jeżeli odbiorca zauważy dany produkt w kilku lub kilkunastu różnych miejscach, istnieje większa szansa, że przekaz reklamowy się utrwali. Influencerzy polscy o mniejszych zasięgach mogą zaoferować bardziej konkurencyjne stawki za udział w kampanii reklamowej. To daje wielu firmom szansę na wynegocjowanie lepszych warunków współpracy. Jak wybrać influencera? Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji content marketingowej, która posiada bazę sprawdzonych twórców. Specjaliści z pewnością pomogą wybrać odpowiednią osobę, która podziela wartości marki. Mogą to być zarówno najpopularniejsi influencerzy, jak i twórcy o mniejszych zasięgach, ale dopasowani nawet do wyśrubowanych wymagań danej kampanii.