Jak napisać dobry artykuł natywny?

Jak napisać dobry artykuł natywny?

Content marketing może przybierać różne formy. Jedną z nich jest artykuł natywny, który wciąż zyskuje na popularności ze względu na mało inwazyjny charakter, subtelny wydźwięk oraz możliwość budowania relacji z odbiorcami. Czym jeszcze charakteryzuje się artykuł natywny i jak go napisać?

Czym różni się artykuł natywny od innych treści marketingowych?

Artykuł natywny to forma marketingu internetowego. Często myli się go z treściami sponsorowanymi, jednak istnieje pomiędzy nimi jedna znacząca różnica. Artykuł sponsorowany ma na celu przede wszystkim promocję danego produktu lub usługi, natomiast artykuł natywny skupia się głównie na potrzebach odbiorców. Innymi słowy w pierwszym przypadku mamy do czynienia z tekstem sprzedażowym, który nawołuje do zakupu. Artykuł natywny natomiast ma na celu stworzenie silnej więzi z odbiorcami poprzez dostarczenie im konkretnej wartości merytorycznej. Treści natywne nie są oczywistym rodzajem reklamy, ponieważ nie zachęcają wprost do zakupu. Za to w subtelny i mało zauważalny sposób nawiązują do marki, produktu lub usługi – promują ofertę firmy niejako przy okazji.

Reklama natywna jest zwykle lepiej odbierana przez czytelników niż tradycyjny tekst sponsorowany. W pierwszym przypadku informacje o marce wplecione są w treść o charakterze lifestyle’owym lub poradnikowym. Weźmy za przykład biuro projektowe. Główna treść artykułu natywnego może dotyczyć trendów w aranżacji wnętrz, ciekawych rozwiązań do kuchni czy modnych dodatków do salonu. Wzmianka o docelowym kliencie znajduje się dopiero na końcu tekstu. Po czym jeszcze można poznać artykuł natywny? Jeśli wykasujemy wzmiankę o marce, treść nadal jest użyteczna, obiektywna i merytoryczna. Ten rodzaj reklamy jest subtelny, naturalny i nie irytuje czytelników. Wręcz przeciwnie – wzbudza zaufanie i angażuje odbiorców.

Co musi uwzględniać artykuł natywny?

W artykule natywnym przede wszystkim powinny znaleźć się odpowiedzi na pytania odbiorcy. Gdy szuka informacji na temat zdrowotnych właściwości kawy, powinien otrzymać konkretne dane, np. „kofeina zawarta w kawie jest źródłem antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki, odpowiedzialne za procesy starzenia”. W artykule sponsorowanym odbiorca przeczyta o zaletach kawy danej marki, np. „osoby, które po wypiciu kawy mają problemy żołądkowe, powinny spróbować delikatnej kawy X”. Jeśli odbiorca poczuje, że jednoznacznie sugerujemy mu wybór danego produktu, może zniechęcić się do czytania dalszej części tekstu. Artykuł natywny to tekst, który opisuje dany temat, podchodząc obiektywnie do omawianych zagadnień.

Aby artykuł można było zakwalifikować do reklamy natywnej, powinien spełniać trzy główne kryteria. Pierwszym z nich jest treść wartościowa dla odbiorcy. Po usunięciu reklamy firmy materiał jest nadal atrakcyjny i wartościowy dla czytelnika. Artykuł powinien być również odpowiednio oznaczony, np. „Artykuł przygotowany we współpracy z firmą X”. Dzięki takiemu rozwiązaniu treść nie jest odbierana jako reklama, a jedynie porada. Trzecim kryterium jest forma artykułu natywnego. Powinna być dopasowana kontekstowo do przeglądanych przez czytelników treści.

Czego unikać w artykule natywnym?

Cechą charakterystyczną tej formy reklamy jest próba wtopienia się w przestrzeń i niezakłócanie doświadczeń odbiorcy z dostępną treścią. Lokowanie produktu nie może przyćmiewać omawianego tematu. W reklamie natywnej należy unikać nachalnej treści reklamowej. Wzmianka o firmie nie powinna dominować w materiale reklamowym, a być jedynie informacją, która jest również wskazówką dla odbiorcy. Czytelnicy mogą mieć świadomość, że mają do czynienia z reklamą, jednak w dobrym artykule natywnym jest to niemal niezauważalne. Częstym błędem popełnianym podczas tworzenia treści natywnych jest brak analizy grupy docelowej. Kampanie natywne muszą spełniać cele biznesowe, jednocześnie dostarczając czytelnikowi ciekawe treści. Artykuły natywne zwykle umieszcza się na serwisach zewnętrznych. Linki w tekście mają za zadanie zwrócić uwagę odbiorcy i przekierować go na stronę docelową. W tym przypadku należy znaleźć złoty środek pomiędzy użytecznością zarówno dla marki, jak i odbiorcy.

W jakich kampaniach sprawdzą się treści natywne?

Artykuły natywne wciąż są formą reklamową, dlatego muszą realizować różne cele. Jednym z nich jest budowanie lub wzmacnianie wizerunku marki. W tym przypadku przekonuje treść, a nie sama marka. Artykuły natywne sprawdzą się również w kampaniach nastawionych na generowanie intencji zakupowych. Odbiorcy, którzy nie traktują artykułu jak zwykłą reklamę, częściej klikają w link zamieszczony w treści. Poruszane w tekście tematy są uniwersalne i chętnie udostępniane przez czytelników. Z tego względu artykuły natywne mogą być częścią kampanii nastawionych na budowanie zasięgu.

Artykuł natywny efektywniej przyciąga uwagę odbiorców niż tradycyjna reklama, np. baner reklamowy. Treści natywne są również skuteczniejsze w budowaniu relacji na linii klient–firma. Sprzyjają również podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednocześnie ten rodzaj treści nie zalicza się do kampanii reklamowych nastawionych na szybki zysk. Dobre artykuły natywne przynoszą korzyści firmom w perspektywie długoterminowej. Interesujące treści będą zawsze dostępne dla czytelników, którzy szukają informacji na dany temat. Kampanie z wykorzystaniem reklam natywnych mogą przynieść firmom wymierne korzyści wizerunkowe oraz sprzedażowe.

Podsumowanie

Reklamy natywne – niezależnie od formy – zyskują coraz więcej zwolenników. Popularność tych treści wynika ze swego rodzaju poczucia odskoczni od nachalnych komunikatów reklamowych, a firma może zostać uznana za specjalistę, który chętnie dzieli się wiedzą ze swoimi odbiorcami. Obecnie marki nastawione są na doświadczenia użytkownika. Odbiorcy są coraz bardziej świadomi mechanizmów reklamowych i oczekują od firm konkretnych korzyści. Artykuły natywne są w stanie to zapewnić – dostarczają przydatne i ciekawe treści, zgodne z zainteresowaniami i potrzebami użytkowników.