Google Trends – gadżet czy źródło przydatnych informacji?

Google Trends – gadżet czy źródło przydatnych informacji?

Kiedy potencjalni klienci szukają mebli ogrodowych? Czy warto zimą wprowadzać do oferty buty do biegania? Na te i inne pytania można uzyskać odpowiedzi dosłownie w kilka chwil. A wszystko za sprawą jednego narzędzia – Google Trends. Sprawdź, do czego służy i dlaczego warto z niego korzystać.

Google Trends – co to jest i dlaczego może być ważny dla twojej marki?

Google Trends to darmowa usługa udostępniona przez Google, która umożliwia wgląd w dane i statystyki dotyczące trendów oraz popularności fraz kluczowych w wyszukiwarce. Takie informacje mogą być bardzo istotne dla osób prowadzących blogi, portale informacyjne czy sklepy internetowe. Na stronie głównej możemy rozpocząć wyszukiwanie intersujących nas fraz kluczowych. Wówczas sprawdzimy wyniki dla wpisanego hasła, powiązane zapytania oraz wykres popularności przykładowych fraz. Za pomocą filtrów można sprawdzić:

  • kategorię tematyczną, do której należy wyszukiwane słowo kluczowe lub fraza,
  • miejsce wyszukiwania frazy przez internautów (Google, Google Grafika, YouTube),
  • przedział czasowy (np. ostatnia godzina, miesiąc czy rok),
  • interesujący nas region (np. Polska, Francja),
  • podregion, czyli województwa lub miasta.

Google Trends działa podobnie jak Planer słów kluczowych Google, jednak z tą różnicą, że nie pokazuje liczby wyszukiwani. Narzędzie prezentuje wykres popularności danych słów kluczowych oraz trendów wyszukiwania dotyczących zainteresowania użytkowników danym tematem w ujęciu czasowym oraz geograficznym. Dane przedstawione są na wykresie w skali 0-100. Wartość 100 oznacza największą popularność słowa kluczowego. Liczba 50 informuje, że hasło jest o połowę mniej popularne. Wartość 0 oznacza, że dla danej frazy nie ma wystarczającej ilości danych, jednak nie oznacza to, że internauci nie wyszukują konkretnego hasła.

W Google Trends znajdują się również takie sekcje jak:

  • zyskujące na popularności, czyli tematy, którymi obecnie żyje internet. Dzięki tej opcji możemy sprawdzić ważne newsy czy plotki na temat celebrytów;
  • rok w wyszukiwarce, czyli zestawienie najpopularniejszych fraz wpisywanych w danym roku. Przykładowo możemy dowiedzieć się, że słowo kluczowe „morze” w 2021 r. było częściej wyszukiwane przez internautów niż słowo „góry”;
  • Google News Initiative, w której znajdziemy dodatkowe materiały oraz szkolenia z narzędzi Google i Google Trends.

Jakie są funkcjonalności Google Trends?

Google Trends oferuje wiele funkcjonalności, dzięki którym możemy dowiedzieć się:

  • jakie frazy wpisują w Google użytkownicy;
  • które słowo kluczowe spośród kilku podobnych jest najpopularniejsze;
  • jakie są aktualne trendy w Google;
  • które tematy cieszyły się największą popularnością w poprzednich latach;
  • jakie tematy aktualnie zyskują na popularności;
  • jaka jest popularność hasła w różnych regionach;
  • czy popularność danego tematu lub produktu maleje czy rośnie.

Narzędzie ułatwia planowanie sezonowych kampanii reklamowych (np. black friday) z odpowiednim wyprzedzeniem. Jest to również źródło informacji na temat tego, kiedy wprowadzić do oferty sezonowe produkty (np. buty zimowe). Narzędzie daje również możliwość określenia, jakie tematy najlepiej poruszać na blogu czy w mediach społecznościowych. Google Trends to spora dawka wiedzy dotyczącej trendów i sezonowości. Aby pozyskać te cenne informacje, należy dowiedzieć się, jak prawidłowo korzystać z narzędzia.

Jak korzystać z narzędzia? Praktyczne wskazówki

Google Trends dostarcza nam danych do podstawowego kompletowania informacji, jednak to od nas zależy, jak je wykorzystamy. Przed rozpoczęciem biznesu lub rozszerzeniem oferty warto poświęcić trochę czasu na analizę i interpretację danych. Jak zacząć promowanie firmy w internecie? Oczywiście wybierając odpowiednie słowa kluczowe i frazy, które cieszą się największą popularnością wśród internautów. Google Trends daje możliwość porównania słów kluczowych znajdujących się na naszej stronie z frazami konkurencji, które cieszą się dużym zainteresowaniem w sieci.

W narzędziu należy wpisać słowo kluczowe lub frazę związaną z naszym biznesem i poszukać podpowiedzi. Przykładowo wpisujemy słowo „meble”, sprawdzamy najpopularniejsze powiązane frazy, np. „meble ogrodowe”, oraz zainteresowanie w ujęciu czasowym. Wówczas zauważymy spadek popularności frazy w okresie zimowym i wzrost latem. Dzięki tej wiedzy sklep może wprowadzić do oferty meble ogrodowe jeszcze przed sezonem letnim. Ten prosty przykład pokazuje, że warto dopasowywać ofertę do zmieniających się trendów i zoptymalizować sklep internetowy pod wybrane frazy kluczowe. Co więcej, sklepy stacjonarne mogą sprawdzić, w którym województwie użytkownicy najczęściej szukają mebli ogrodowych.

Komu i w czym przyda się Google Trends?

Z funkcji Google Trends korzystają m.in. specjaliści SEO podczas opracowywania strategii pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google. Aby sprawdzić, co w rzeczywistości ma wpływ na SEO, należy nieustannie analizować rynek i monitorować, co przynosi konkretne efekty. Opierając się na wiedzy dotyczącej największego ruchu czy liczby zapytań w wyszukiwarce, na pewno łatwiej będzie nam zaplanować kampanie marketingowe. Google dużą wagę przywiązuje do wartościowych treści odpowiadających na potrzeby użytkowników. Narzędzie zajmuje ważne miejsce w strategiach content marketingowych w celu zweryfikowania popularności danych tematów, na podstawie których warto przygotowywać treści. Można również śledzić popularne wydarzenia i tworzyć ciekawe posty w mediach społecznościowych, dzięki czemu fani będą zawsze na bieżąco, a fanpage zyska na popularności. Warto skupić się na tekstach, których popularność rośnie, ponieważ napisanie, opublikowanie i sczytanie ich przez roboty Google zajmie trochę czasu.

Google Trends może być pomocne zarówno dla początkujących przedsiębiorców, influencerów, jak i celebrytów. Narzędzie jest rzetelnym źródłem informacji o kulturze czy zainteresowaniach danej społeczności. Dzięki niemu można również sprawdzić tendencje i trendy panujące na innych rynkach, co jest szczególnie ważne dla osób, które czerpią inspirację z zagranicznych krajów oraz przedsiębiorców szukających nowych rynków zbytu.

Google Trends to nie tylko gadżet, który daje możliwość sprawdzania od czasu do czasu gorących trendów. Informacje pozyskane z narzędzia mogą przynieść wiele korzyści dla firm pod kątem sprzedażowym i wizerunkowym. Nie należy zapominać, że liczą się nie tylko dane, lecz przede wszystkim ich umiejętna analiza i interpretacja.