Czego potrzebujesz, żeby teksty SEO spełniały swoją funkcję?

Czego potrzebujesz, żeby teksty SEO spełniały swoją funkcję?

Dobre teksty SEO mają kluczowy wpływ na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce. Treść musi uwzględniać zarówno wytyczne algorytmów Google, jak i potrzeby użytkowników. Jak połączyć te dwie kwestie, by artykuły SEO spełniały swoją funkcję?

Jakie są zasady pisania artykułów SEO?

Bez względu na to, czy tworzymy artykuły SEO, czy teksty na stronę internetową, czy artykuły blogowe, należy kierować się takimi samymi zasadami. Teksty powinny przyciągać uwagę odbiorców, odnosić się do oferty firmy, odpowiadać na zapytania użytkowników oraz – oczywiście – spełniać wytyczne Google. Skuteczny copywriting opiera się nie tylko na atrakcyjnej treści, lecz także na znajomości zasad SEO. Warto pamiętać, że Google często aktualizuje algorytmy, dlatego należy na bieżąco śledzić zmiany w wytycznych. Aby jednocześnie zadowolić i Google, i swoich odbiorców, warto poznać trzy kluczowe założenia.

  • Topical Authority to ważny czynnik rankingowy mocno związany z wysokiej jakości treściami. Teksty SEO na stronie powinny promować wartościową wiedzę, wyczerpywać temat, odpowiadać na popularne zapytania użytkowników oraz wykorzystywać słowa kluczowe. Należy tak tworzyć teksty, by czytelnik nie musiał szukać dodatkowych treści na innych stronach internetowych.
  • Topic Clusters, czyli klastry tematyczne. Oprócz wysokiej jakości contentu należy zadbać o uporządkowanie treści na stronie internetowej. Dzięki dobrze zorganizowanej strukturze witryna zwiększy widoczność w wyszukiwarce Google. Teksty SEO powinny zawierać frazy kluczowe związane z daną branżą oraz widoczne wezwania do działania. Zawartość strony warto pogrupować, rozbić na akapity i połączyć linkowaniem wewnętrznym.
  • E-A-T, czyli expertise (specjalizacja), authoritativeness (autorytet) oraz trustworthiness (wiarygodność). Google promuje strony internetowe, które obejmują kluczowe zasady SEO. Takie teksty powinny być unikalne, wzbudzać zaufanie wyszukiwarki oraz opierać się na sprawdzonych źródłach.

TOP 5 punktów, które trzeba uwzględnić, tworząc teksty SEO

Artykuły SEO to wartościowa treść ubrana w atrakcyjną formę. Powinny być pisane zarówno z myślą o użytkownikach, jak i wyszukiwarce Google. Jak tworzyć dobre SEO teksty? Oto 5 najważniejszych czynników, o których warto pamiętać.

Słowa kluczowe

Frazy kluczowe stanowią punkt styku strony internetowej i użytkowników poszukujących treści, które odpowiadają na ich potrzeby. Z tego względu należy zadbać o odpowiedni dobór słów kluczowych. Warto zawrzeć w treści ogólne frazy dotyczące szerokich pojęć, frazy uzupełniające (tzw. long tail) oraz semantyczne, czyli synonimy i wyrazy bliskoznaczne. Słowa kluczowe powinny znaleźć się w tytule, leadzie oraz śródtytułach. Boty wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę również na nagłówki – na ich podstawie indeksują treść. Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie nasycenie tekstu słowami kluczowymi. W tym przypadku warto kierować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Jeżeli w co drugim zdaniu znajdzie się fraza kluczowa, treść będzie odpychająca dla użytkownika. Co więcej, istnieje duże ryzyko otrzymania kary algorytmicznej – keyword stuffing należy do nieetycznych metod pozycjonowania Black Hat SEO, niezgodnej z wytycznymi Google. W związku z tym najczęściej wykorzystywaną praktyką jest nasycenie słowami kluczowymi maksymalnie 3% tekstu SEO. Warto pamiętać, że w treści nie należy stosować nienaturalnych fraz typu „Warszawa fryzjer”.

Stopniowanie nagłówków

Nagłówki pozwalają czytelnikom szybko zorientować się, jakie treści zostały zawarte w danym fragmencie tekstu. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał czytać długiego artykułu, tylko od razu przejdzie do akapitu z konkretnym zagadnieniem, które go interesuje. Pod kątem pozycjonowania nagłówki zajmują szczególne miejsce – nadają one treści odpowiednią strukturę. Nagłówek H1 jest nadrzędny, H2 podrzędny, a H3 podrzędny poprzednim. Taki zabieg stosuje się zarówno w długich artykułach blogowych, jak i krótszych opisach na stronie. Należy pamiętać, że nagłówek H1 powinien być tylko jeden, a kolejnych (H2, H3, H4 itd.) może być więcej – najważniejsze, aby była w ich przypadku zachowana struktura stopniowalna.

Linkowania wewnętrzne i zewnętrzne

Dla internautów linki w tekście SEO to po prostu odnośniki przekierowujące do innej podstrony w obrębie witryny lub na osobną stronę. Jednak w rzeczywistości rola linków jest ważniejsza. Wyróżnia się te z atrybutem dofollow oraz nofollow – pierwsze z nich przekierowują z „obcej” strony na tę, którą chcemy wypozycjonować. Dzięki stosowaniu atrybutu dofollow możemy podnieść stronę w rankingu Google. Innymi słowy – ilość przekierowań pozytywnie wpływa na wartość naszej strony. Natomiast linki nofollow nie wpływają bezpośrednio na pozycję witryny w wyszukiwarce. Atrybut powstał w celu ochrony stron, blogów czy for internetowych przed spamem – linki nofollow chronią witryny przed użyczeniem reputacji stronom, do których przekierowuje link z reklamą.

Optymalizacja – metadane

Title, czyli tytuł strony, jest ważnym elementem metadanych z dwóch powodów – stanowi czynnik rankingowy oraz może przekonać użytkownika do kliknięcia w link. Title powinien liczyć od 30 do 65 zzs, jednak jeżeli litery są wąskie i zajmują mało miejsca (np. „I” lub „i”), można wydłużyć tytuł do ok. 70 zzs. Dlaczego szerokość liter ma znaczenie? Google bierze pod uwagę szerokość treści w px, więc zbyt długi tytuł nie zostanie w całości wyświetlony w wyszukiwarce.

Kolejnym elementem widocznym w indeksie wyszukiwarki jest meta description, czyli opis, który wyświetla się w wyszukiwarce. Co ciekawe, ma charakter marketingowy i nie jest uwzględniany przez roboty podczas ustalania pozycji strony internetowej. Meta description powinien zachęcać użytkowników, a więc potencjalnych klientów, do kliknięcia w link. W opisie można zawrzeć słowo kluczowe, ale nie ma to wartości pod kątem SEO. Warto jednak wprowadzić taką praktykę, ponieważ jeżeli słowo kluczowe w meta description pokryje się z tym wpisanym przez użytkownika, to zostanie mu wyświetlony nasz opis, a nie dopasowany fragment tekstu SEO ze strony. Metadane to niewidoczna z pozycji witryny część tekstów SEO, ale bardzo ważna dla rankingu w wyszukiwarce. Optymalizację witryny warto powierzyć agencji content marketingowej – prawidłowe wyświetlanie metadanych może mieć znaczący wpływ na pozycjonowanie.

Jakościowe miejsca publikacji

Tworząc artykuł SEO, mamy szansę nie tylko zdobyć wysokiej jakości ruch z odnośników. Dystrybucja treści edukacyjnych czy poradnikowych zwiększa świadomość potencjalnych klientów oraz poprawia wizerunek marki. Publikując tekst SEO na specjalistycznych portalach, mamy szansę zaprezentować odbiorcom nowy produkt, usługę czy innowacyjne rozwiązania, a także zbudować wizerunek marki jako eksperta w danej branży. Jedną z intuicyjnych platform, która pomoże wybrać najlepsze miejsca publikacji, jest Panel Scoop. Narzędzie daje możliwość wyszukiwania wartościowych witryn po wielu kryteriach.

Tworzenie treści na stronę oraz artykułów SEO wymagają dużej wiedzy i doświadczenia z zakresu content marketingu i zasad pozycjonowania. Aby strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy na bieżąco śledzą trendy oraz kierują się aktualnymi wytycznymi Google, dzięki czemu podpowiedzą, co najlepiej sprawdzi się dla danej marki.