Copywriting biznesowy – jakie korzyści daje Twojej firmie?

Copywriting biznesowy – jakie korzyści daje Twojej firmie?

Świetnie napisany tekst to esencja copywritingu. Siła dobrego contentu polega na wywołaniu określonej reakcji u odbiorcy. Efektywne treści nie tylko angażują i wzbudzają zainteresowanie czytelnika, lecz także kreują potrzeby zakupowe. Jak tworzyć copywriting dla biznesu? Dlaczego warto zadbać o wartościowe treści?

Czym różni się copywriting biznesowy od zwykłego?

Copywriting to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje wszystkie treści publikowane w dowolnych kanałach online i offline. Copywriting biznesowy to jego część, która wykorzystuje treści do budowania wizerunku i świadomości marki. Przyczynia się również do zwiększania sprzedaży i konkurencyjności na rynku. Jego celem jest kompleksowe budowanie strategii komunikacji marki we własnych kanałach, nad którymi firma sprawuje pełną kontrolę. Zwykły copywriting z kolei sprowadza się do tworzenia treści zarówno na strony firmowe, jak i serwisy zewnętrzne, np. w formie artykułów sponsorowanych, które nie są skupione stricte na marce.

Gdzie wykorzystuje się copywriting biznesowy?

Copywriting biznesowy wykorzystuje się we własnych kanałach komunikacji z klientem. Podstawowym jest strona internetowa, która zawiera treści na stronie głównej, podstronach, a także opisy kategorii, produktów lub usług. Obecnie niemal obowiązkowym elementem strony internetowej jest również blog firmowy, na którym mogą znajdować się artykuły poradnikowe, eksperckie czy case studies. Treści mogą edukować, pomagać w podjęciu decyzji zakupowych czy odpowiadać na wątpliwości odbiorców. Blog firmowy pełni co najmniej kilka funkcji. Przede wszystkim tworzy wizerunek maki jako eksperta, buduje pozycje strony w wyszukiwarce oraz pozwala utrzymywać kontakt z odbiorcami, tym samym zyskując ich zaufanie i lojalność.

Copywriting dla biznesu może przybierać wiele form. Obecnie wyróżnia się kilka głównych rodzajów treści publikowanych zarówno na stronie, jak i w innych mediach własnych. Copywriting można skategoryzować następująco:

  • sales copywriting – copywriting sprzedażowy, który ma na celu zachęcenie odbiorców do zakupu. Treści sprzedażowe najczęściej wykorzystywane są na stronach internetowych, np. w postaci opisów produktów;
  • SEO copywriting – opiera się na wykorzystywaniu słów kluczowych w celu lepszego pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google;
  • e-mail copywriting – rodzaj copywritingu biznesowego, który wykorzystuje w komunikacji e-mail personalizację przekazu reklamowego;
  • social media copywriting – obejmuje treści marketingowe publikowane np. na Instagramie czy Facebooku. Charakter postów jest uzależniony m.in. od założonego celu (wzrost zaangażowania i rozpoznawalności czy szybkie dotarcie z ofertą do użytkowników).

Jakie są najważniejsze cechy copywritingu biznesowego?

Każdy użytkownik może mieć inną drogę zakupową. Jedni napotkają przeszkody w postaci wątpliwości, inni od razu przechodzą do zakupu. Niestety drugi typ konsumenta stanowi mniejszość. Potrzebna jest więc rozmowa o korzyściach między firmą a klientem – i właśnie tę funkcję pełni copywriting. Za pomocą treści można nawiązywać relacje, zachęcać do zakupu, odpowiadać na wątpliwości czy kreować potrzeby zakupowe. Odpowiada to głównym wymaganiom, które liczą się w biznesie, czyli zaufaniu i dobrym relacjom. Nawet najlepszy produkt nie będzie wybierany przez klientów, dopóki nie uwierzą, że może im pomóc. Dlatego teksty powinny być pisane językiem korzyści, uwzględniając potrzeby grupy docelowej marki. Nie należy oczywiście zapominać o wskazaniu funkcjonalności i specyfikacji produktu, jednak dobry copywriting biznesowy bazuje na emocjach odbiorców. Ponadto należy dostosować rodzaj komunikatu do klientów – inaczej będzie komunikować się sklep internetowy z luksusowymi zegarkami, a inaczej producent mebli dla dzieci.

Bardzo ważne jest stworzenie odpowiedniego układu treści na stronie, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał (np. nagłówki, struktura, CTA). Kluczową rolę odgrywa również optymalizacja treści pod branżowe frazy, które pracują na wysoką pozycję strony w wyszukiwarce Google. Aby copywriting spełniał założone cele, potrzebna jest także ścisła współpraca między specjalistami a marką. Copywriter musi znać wymagania, potrzeby i oczekiwania firmy względem treści, a następnie dopasować je do koncepcji. Tworzenie tekstów warto powierzyć profesjonalnej agencji content marketingowej, która na podstawie analizy grupy docelowej i celów biznesowych przygotuje koncepcję budowania wizerunku marki na stronie internetowej oraz w innych kanałach.

Jak copywriting biznesowy może zwiększyć sprzedaż?

Copywriting dla biznesu może pełnić wiele funkcji. Jedną z nich jest wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania, a kolejną poprawa wizerunku marki. Jednak podstawowym celem jest sprzedaż. Skuteczny copywriting biznesowy zamienia odbiorców w kupujących klientów. Ponadto pozwala budować silną pozycję w biznesie, zwiększa świadomość produktów lub usług oraz przyczynia się do wzrostu poziomu konwersji. W jaki dokładnie sposób copywriting biznesowy wspiera sprzedaż? Tę rolę odgrywa wspomniany już wcześniej sales copywriting. To rodzaj treści, które są wykorzystywane na landing pages, w newsletterach, mailingach, banerach, Google Ads, remarketingu czy opisach produktowych. Teksty sprzedażowe powinny być napisane językiem korzyści i zawierać call to action. CTA jest nie tylko zachętą do zakupów, lecz także instrukcją, która informuje, jak skorzystać z oferty, np. „Dodaj kolejny produkt do koszyka i ciesz się DARMOWĄ dostawą!”. Wszystkie tego typu treści powinny być tak skonstruowane, aby zachęcić odbiorcę do finalizacji transakcji.

Copywriting dla biznesu – personalizacja przekazów

Perswazyjne sformułowania mają w handlu niezwykle duże znaczenie. Kluczowe jest zastosowanie technik neuromarketingowych, które polegają na spojrzeniu na ofertę z perspektywy klienta, pozwalając lepiej poznać jego oczekiwania. Copywriting nie może opierać się na pustych sloganach, które w nachalny sposób nawołują do zakupu produktu lub usługi. Wbrew pozorom pisanie o samych zaletach oferty nie jest elementem przekazu reklamowego, którego oczekują potencjalni klienci. Jak w takim razie powinien być skonstruowany dobry przekaz reklamowy? Należy podkreślać korzyści z punktu widzenia odbiorcy, oferować je, wzbudzać potrzebę i oddziaływać na emocje. Komunikat musi być przejrzysty i zrozumiały dla potencjalnego klienta. Dzisiaj tak naprawdę sprzedajemy nie tylko produkty, lecz także wizję i ideę – przykładowo, firma reklamująca produkty wegańskie wpisuje się w styl życia i potrzeby potencjalnego klienta. Odpowiednio stworzone i dobrze dobrane treści, jak np. troska o zwierzęta u wyżej wymienionej firmy, potrafią umiejętnie umiejscowić produkt w konkretnej idei, co pozytywnie wpłynie na sprzedaż marki.