Copywriter SEO, czyli redaktor do zadań specjalnych

Copywriter SEO, czyli redaktor do zadań specjalnych

Jednym z obszarów SEO jest przygotowywanie i optymalizacja treści na stronach internetowych. Wszystkie działania przyczyniają się do widoczności witryn w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie zaspokajają potrzeby informacyjne użytkowników. Copywriter SEO to osoba, która zajmuje się tworzeniem treści na potrzeby działań SEO. Jakie cechy posiada profesjonalny copywriter SEO i gdzie go szukać?

Czym charakteryzują się teksty SEO?

Tekst SEO to treść, która została zoptymalizowana pod kątem wymagań wyszukiwarki internetowej. Artykuły czy opisy na stronie powinny zawierać wybrane słowa kluczowe z największym potencjałem ruchu. Jedną z podstawowych zasad tworzenia treści SEO jest przyjęcie perspektywy dwóch stron – wyszukiwarki oraz użytkowników internetu. Należy uwzględnić zarówno algorytmy Google’a, jak i potrzeby, oczekiwania oraz zainteresowania odbiorców. Do treści SEO zalicza się wpisy blogowe, opisy produktowe, artykuły sponsorowane czy opisy na stronę internetową. Do niedawna popularnymi rodzajami treści były precle. Te rodzaje treści pisze się wyłącznie dla robotów Google’a, nie użytkowników.

Czym wyróżnia się dobry copywriter SEO?

Pisanie skutecznych treści pod SEO nie może być przypadkowe. Tworzenie artykułów czy opisów na stronę wymaga doświadczenia oraz wiedzy dotyczącej optymalizacji treści w wyszukiwarce. Copywriter musi dostosować swoją pracę do algorytmów wyszukiwarki i zadbać o odpowiednią optymalizację tekstów, zwracając uwagę na słowa kluczowe, układ tekstu, nagłówki, title czy description. Osoba odpowiedzialna za przygotowywanie treści uwzględnia również potrzeby, oczekiwania i zainteresowania potencjalnych klientów. Obecnie algorytmy Google’a przykładają dużą wagę do wysokiej jakości i merytorycznych treści. Wyniki wyszukiwania muszą odzwierciedlać dokładnie to, czego poszukuje odbiorca.

SEO copywriting jest mocno związany z marketingiem internetowym. Z tego względu specjalista powinien umieć pisać teksty, które zaangażują odbiorcę i odpowiednio zareklamują produkt. Profesjonalny copywriter powinien znać przeznaczenie tekstów i grupę docelową.

Gdzie szukać dobrego copywritera SEO?

Mogłoby się wydawać, że znalezienie profesjonalnego copywritera to prosta sprawa. Coraz więcej osób decyduje się na podjęcie pracy w tym zawodzie. Jednak SEO copywriting nie polega po prostu na pisaniu tekstów, lecz generowaniu konkretnych wyników. Na co warto zwrócić uwagę, by inwestycja w treści zakończyła się powodzeniem? Przede wszystkim należy zapoznać się z portfolio copywritera. Powinien przedstawić w nim różne rodzaje treści. Czytając przykładowe teksty, należy zwrócić uwagę na styl, odpowiednie ujęcie tematu oraz poprawność gramatyczną i ortograficzną. Copywriter powinien być zawsze skoncentrowany na potrzebach i oczekiwaniach potencjalnych klientów – treść kierowana jest nie tylko do robotów, lecz także do czytelników. Dlatego warto przeanalizować przykładowe teksty copywritera pod kątem merytorycznym.

Specjalistę można znaleźć na kilka sposobów. Jednym z najprostszych jest szukanie w wyszukiwarce Google. Wiele doświadczonych osób od dawna posiada stronę internetową oraz blog. Skoro witryna znajduje się w pierwszych wynikach wyszukiwania, copywriter z pewnością dba o jakość swoich treści i ich optymalizację. Kolejną metodą na znalezienie copywritera SEO są grupy na Facebooku. Można tam znaleźć nawet kilkadziesiąt tysięcy osób związanych z copywritingiem, dlatego – publikując ogłoszenie – należy spodziewać się wielu ofert. Zaletą tego rozwiązania jest dostęp do dużej liczby osób z różnymi specjalizacjami. Minusem jest ryzyko nawiązania współpracy z nierzetelnym copywriterem, która nie przyniesie oczekiwanych wyników. Alternatywą dla Facebooka jest LinkedIn. Platforma biznesowa gromadzi specjalistów z różnych branż – można przeglądać ich profile, sprawdzać CV, portfolio czy rekomendacje. LinkedIn umożliwia dostęp do profesjonalnych copywriterów, jednak proces poszukiwania odpowiedniej osoby jest z pewnością dłuższy niż na Facebooku.

Teksty SEO pisane przez AI – dlaczego sztuczna inteligencja na razie nie zastąpi ludzi?

Sztuczna inteligencja, w skrócie AI, to nowoczesna technologia, która naśladuje ludzki sposób przetwarzania informacji. Copywriting AI wykorzystuje sztuczną inteligencję do pisania treści na dany temat. Tworzenie tekstów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji jest bez wątpienia dużym udogodnieniem dla firm. Wykorzystanie algorytmów może pomóc w generowaniu treści, jednak należy pamiętać, że nie będą one w pełni unikalne. Automatycznie pisane treści mogą również zostać gorzej ocenione przez algorytm Google’a (Helpful Content), który premiuje wartościowe teksty skierowane do czytelników. Mimo ciągłego rozwoju i ulepszeń sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić pracy ludzkiej. Generatory AI nie uwzględniają kontekstu i ukrytych znaczeń. Jest to niezwykle ważne w przypadku tekstów, które mają za zadanie wzbudzić emocje u odbiorców i ułatwić im podjęcie decyzji zakupowej.

Dlaczego warto zlecać pisanie tekstów SEO profesjonalistom?

Pisanie tekstów SEO nie ogranicza się jedynie do znalezienia tematu i pasujących słów kluczowych. Osoby, które nie posiadają doświadczenia w copywritingu SEO, mają małe szanse na przygotowanie efektywnych treści. Aby uzyskać pożądane rezultaty, zwiększyć ruch na stronie czy wygenerować sprzedaż, warto powierzyć przygotowanie tekstów SEO copywriterowi, agencji SEO lub agencji marketingowej. Agencje SEO zajmują się kompleksowym przygotowaniem treści. Zaczynają od zdefiniowania grupy docelowej, wyboru tematów, opracowania listy słów kluczowych, analizy treści, konkurencji, a stworzenie treści jest efektem końcowym. Profesjonaliści doradzają również inne działania w obrębie copywritingu SEO. Może się okazać, że dobrym posunięciem będzie aktualizacja wybranych tekstów na stronie lub zmiany wizualne treści (np. dodanie grafik).

Tworząc teksty SEO, należy kierować się konkretnymi zasadami, jednak nie można zapominać o potrzebach czytelników. Pozytywny odbiór przez użytkowników jest tak samo ważny jak dobór słów kluczowych czy prawidłowa struktura strony. Dobre teksty SEO to świetny sposób na dotarcie do klienta. Aby treści były skuteczne, warto powierzyć ich tworzenie profesjonalistom.