Content is king – na co zwrócić uwagę, by Twoje treści były skuteczne?

Content is king – na co zwrócić uwagę, by Twoje treści były skuteczne?

Nie bez powodu marketerzy powtarzają hasło „content is king” – to właśnie marketing treści jest jednym z kluczowych elementów skutecznej strategii marketingowej. Działania promocyjne mają na celu zbudowanie silnej relacji z odbiorcami za pomocą wielu kanałów komunikacji. O czym należy pamiętać, tworząc przekaz reklamowy?
Stwórz personę

Persona to sylwetka idealnego klienta, opis wirtualnej osoby oraz wiedza na jej temat. Jest przedstawicielem grupy docelowej, na którego składają się czynniki demograficzne, psychograficzne czy behawioralne. Celem stworzenia persony jest zrozumienie potrzeb, motywacji i oczekiwań użytkowników. Płeć, wiek, styl życia, zainteresowania, wykonywany zawód czy miejsce zamieszkania determinują sposób korzystania z usług, wybór produktów i ogólne zachowanie względem marki. Tworzenie person to jeden ze sposobów segmentacji potencjalnych i aktualnych klientów. Umożliwia projektowanie skutecznych kampanii marketingowych ukierunkowanych na wybraną grupę docelową. Dzięki temu jest możliwość stworzenia spersonalizowanego przekazu, zgodnie z zainteresowaniami czy zachowaniem użytkowników w sieci.

Zdefiniuj cele

Tworząc strategię content marketingową, należy określić cele marketingowe. Na początkowym etapie ścieżki sprzedażowej mogą to być cele nastawione na pozyskiwanie, dojrzewanie i wzrost jakości leadów. Chcąc kształtować pozytywny wizerunek marki, należy dążyć do maksymalnego zaangażowania odbiorców oraz budowania świadomość marki. Głównymi celami są również wzrost ruchu na stronie, sprzedaż oraz konwersja. Działania marketingowe mogą być również nastawione na wzrost targetowanego ruchu. Content marketing umożliwia wyznaczenie ścieżki – od budowy świadomości marki aż po utrzymanie lojalnych klientów. Nikogo nie trzeba przekonywać, że content is king – marketing treści pozwala realizować niemal wszystkie cele nastawione na pozyskanie i utrzymanie klientów, zarówno wizerunkowe, jak i sprzedażowe.

Dobierz odpowiedni kanał komunikacji

Content marketing może występować w różnych formach. Sprowadza się nie tylko w artykułach blogowych i tekstach na serwisach zewnętrznych. Strategia wykorzystuje również takie formy przekazu jak poradniki, newslettery, artykuły SEO, teksty sponsorowane, webinary, grafiki, infografiki, e-booki, podcasty, filmy wideo, opisy produktowe czy zestawienia ofert. Rzadko kiedy firmy decydują się na tylko jedną z wybranych form. Działania powinny obejmować wiele rodzajów treści i kanałów komunikacji. Dzięki spójnej strategii content marketingowej marka może występować na wszystkich punktach styku z odbiorcą. Materiały zamieszczane są głównie na blogach i stronach firmowych, mediach społecznościowych i portalach branżowych. Im użytkownik ma większą styczność ze spójnymi i różnorodnymi treściami, tym kampanie mogą być skuteczniejsze. Wszystkie działania mają na celu próbę nawiązania kontaktu z odbiorcami, utrzymanie zaangażowania oraz podtrzymanie lojalności klientów.

Twórz treści zgodnie z zainteresowaniami odbiorców

Aby zrealizować cele wizerunkowe czy sprzedażowe, należy tworzyć treści odpowiadające potrzebom i oczekiwaniom grupy docelowej. Odbiorcy zainteresują się treściami, które pomogą im się rozwijać, zdobywać nową wiedzę, inspirują, bawią, są zbieżne z ich stylem życia oraz wyznawanymi wartościami. Potencjalny klient musi identyfikować się z marką i mieć poczucie, że treści są tworzone specjalnie dla niego. Niezwykle ważny jest również czynnik emocjonalny, czyli bazowanie na zmysłach odbiorców, a nie wyłącznie czynnikach racjonalnych. Dzięki odwołaniu się do uczuć konsumentów przekaz reklamowy na dłużej zapadnie w pamięć. Marka może podkreślać takie potrzeby, jak zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, wzrost poczucia własnej wartości czy pewności siebie. Przykładowo działania content marketingowe mogą nawiązywać do więzi rodzinnych i radości ze wspólnie spędzonych chwil. Wówczas nie sprzedajemy jedynie produktu, lecz także emocje.