Content SEO – jak skutecznie pisać i optymalizować treści pod Google

Content SEO – jak skutecznie pisać i optymalizować treści pod Google

Działania content marketingowe w dużej mierze opierają się na wysokiej jakości tekstach. Pisanie treści pod SEO pozwala na efektywniejsze wypozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Jest to pierwszy krok do osiągnięcia głównego celu marketingowego, czyli generowania sprzedaży. Jakie są zasady tworzenia content SEO?

Podstawowe wytyczne treści, które mają wpływ na pozycjonowanie

Tworzenie skutecznych treści SEO nie może być przypadkowe. Działania wymagają dużej wiedzy, zaangażowania i doświadczenia. W celu podniesienia pozycji witryny w wyszukiwarce warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO, który przeprowadzi audyt strony oraz zaproponuje zmiany w strukturze witryny i dobierze odpowiednie słowa kluczowe.

Jeżeli planujesz tworzenie treści pod SEO, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach, dzięki którym szybciej i efektywniej wypracujesz lepsze pozycje w wyszukiwarce. Oto kilka kluczowych wskazówek, do których warto się stosować, tworząc treści:

Wybierz odpowiednie słowa kluczowe

Dobrym sposobem na dobór słów kluczowych do witryny z danej branży jest analiza konkurencji. Warto wziąć pod lupę firmy, które są najlepiej wypozycjonowane, czyli widoczne w top 10 wyników wyszukiwania Google. Analizę słów kluczowych konkurencyjnych stron można przeprowadzić za pomocą dedykowanych narzędzi (np. SurferSEO, Senuto, Semstorm). Możliwa jest również weryfikacja ręczna – wystarczy wypisać słowa kluczowe, które pojawiają się najczęściej na stronie konkurencyjnej firmy, oraz zwrócić uwagę, ile razy zostały użyte i w jakich miejscach. Jednak w tak kluczowej kwestii warto poradzić się specjalisty SEO.

Zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych

Teksty SEO muszą zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Należy je stosować w kilku strategicznych miejscach, czyli w nagłówku, leadzie, śródtytułach i treści. Ponadto teksty zyskają na wartości, jeżeli umieścimy słowa kluczowe w linkach wewnętrznych (anchor text), opisach zdjęć oraz adresie URL podstrony.

Zwróć uwagę na nasycenie tekstu słowami kluczowymi

W niskiej jakości tekstach SEO można zauważyć zbyt nachalne nasycenie frazami. Treść, która zawiera słowa kluczowe w co drugim zdaniu, wygląda sztucznie. Co więcej, taka praktyka stwarza ryzyko otrzymania od Google kary algorytmicznej. Keyword stuffing należy do metod pozycjonowania Black Hat SEO, czyli nieetycznych i sprzecznych z wytycznymi Google. Wyszukiwarka nie określa optymalnej liczby fraz kluczowych w tekstach, jednak specjaliści radzą kierować się kilkoma wskazówkami: 5-7% to maksymalny wskaźnik nasycenia treści wszystkimi słowami kluczowymi, poszczególne słowa kluczowe powinny zajmować maksymalnie 2-3% objętości całego tekstu SEO, a jedno słowo kluczowe może pojawić się do 5 razy w tekście liczącym od 2000 do 3000 zzs. Warto też pamiętać, że liczba znaków powinna być dopasowana do miejsca publikacji. Przyjmuje się, że tekst na stronę główną powinien liczyć ok. 2500 zzs, na podstronę kategorii podobnie, ale opis produktu to już ok. 1500 zzs, natomiast artykuł na blogu lub serwisie zewnętrznym min. 3000 zzs.

Znajdź odpowiednie miejsce do publikacji treści

Treści SEO można publikować w wielu miejscach na stronie internetowej, w szczególności na blogu, stronie produktowej czy kategorii. Inną możliwością jest zamieszczenie artykułów pod SEO na serwisach zewnętrznych wraz z odnośnikiem do strony docelowej. Tym sposobem teksty SEO spełniają swoje funkcje, wzmacniając pozycję strony w wyszukiwarce.

Blog, czyli hub treściowy marki

Content SEO to bardzo szerokie określenie, pod którym kryją się treści wymagające optymalizacji pod wyszukiwarkę. Należą do nich przede wszystkim teksty na stronie www, opisy w sklepie internetowym, artykuły na serwisach zewnętrznych oraz artykuły blogowe. Szczególne miejsce zajmują te ostatnie. Artykuły blogowe mają realne znaczenie w pozycjonowaniu strony, ponieważ stanowią miejsce dla dodatkowych fraz kluczowych. Tego rodzaju tekst powinien charakteryzować się odpowiednią konstrukcją:

  • tytuł, który ma na celu zarówno zainteresowanie czytelników, jak i dostarczenie robotom Google informacji o tematyce artykułu. W tytule powinno znaleźć się główne słowo kluczowe;
  • wstęp, czyli lead, który dostarcza bardziej szczegółową wiedzę dotyczącą tego, co znajduje się w treści. Ten fragment tekstu stanowi wartość dla użytkowników oraz robotów. Powinien liczyć ok. 300-400 zzs;
  • nagłówki od H1 do H3, które powinny być wyrażeniami intencji użytkowników, wpisujących w wyszukiwarkę dane frazy;
  • treść odpowiadająca na kwestie poruszone w nagłówkach;
  • atrybuty alt dla grafik, których zadaniem jest dostarczenie robotom indeksującym informacji o tematyce obrazu. Opis grafiki ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

SEO na blogu firmowym

Jeżeli zastanawiamy się, jak prowadzić blog firmowy, warto w pierwszej kolejności zapoznać się z kilkoma zasadami, dzięki którym zapewnimy poprawną optymalizację treści oraz zyskamy zainteresowanie odbiorców. Pierwszą, nadrzędną zasadą działań contentowych jest ustalenie buyer persony, czyli profilu klienta. Należy dowiedzieć się, kim są odbiorcy, i na podstawie zebranych danych pogrupować użytkowników. Dzięki wiedzy na temat preferencji i oczekiwań użytkowników łatwiej będzie stworzyć wartościowy i ciekawy content.

Równie ważną kwestią jest znalezienie pomysłu na bloga i tworzenie treści zgodnie z potrzebami czytelników. Warto przeanalizować, jakie zagadnienia porusza konkurencja oraz sprawdzić najlepiej pozycjonowane frazy w Google. W tym kontekście należy pamiętać o kolejnej zasadzie – dobór odpowiednich słów kluczowych. Zbyt ogólne hasła mogą pogrzebać artykuł w gąszczu innych treści. Przykładowo fraza „buty” może nie mieć żadnego potencjału przy wpisie blogowym. Dużo lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie frazy na długi ogon, np. „buty do biegania”. W takim artykule mogą pojawić się porady dotyczące wyboru butów do biegania dla osób początkujących. Merytoryczny tekst odpowiadający na konkretne zapytania docenią zarówno czytelnicy, jak i roboty indeksujące.

Wysokiej jakości treść ma wpływ na budowanie autorytetu strony oraz pozycji eksperta w branży. Dobrą strategią na skuteczne pozycjonowanie strony jest optymalizacja starych artykułów. Taki zabieg pomaga zwiększyć ruch organiczny w witrynie. Nie dość, że stary post dostaje nową datę publikacji, to jeszcze jest traktowany przez Google jako fresh content.

Content SEO rządzi się swoimi prawami. Tworząc teksty, warto trzymać się konkretnych zasad, jednak nie należy zapominać o pozytywnych doświadczeniach użytkownika. Odbiór treści przez czytelników jest tak samo ważny, jak dobór słów kluczowych, struktura strony czy pozyskiwanie linków.