Co to jest marketing szeptany – rodzaje i przykłady kampanii

Co to jest marketing szeptany – rodzaje i przykłady kampanii

Jak zadbać o to, aby przekaz reklamowy, który kierujemy do odbiorcy, był jak najbardziej zbliżony do neutralnej, a nawet spontanicznej komunikacji? Na jakie działania warto postawić, chcąc zadbać o bezpośrednie budowanie relacji z użytkownikami sieci?

Odpowiedzią na te pytania może okazać się marketing szeptany – co to takiego i dlaczego warto włączyć te działania w strategię content marketingową marki?

Marketing szeptany – co to takiego?

Użytkownicy, zanim podejmą decyzję zakupową, szukają w sieci informacji na temat interesujących ich usług lub produktów. Sami także inicjują dyskusje w sieci, dzielą się opiniami i udzielają wskazówek związanych z godnymi rekomendacji wyborami w danej branży. Jak sprawić, aby trafili właśnie na promowaną w ramach działań markę? Z pomocą przychodzi nam marketing szeptany. Przykłady innych nazw to word of mouth marketing (WOMM) lub whisper marketing, które doskonale opisują charakter tego typu kampanii – to właśnie bezpośrednia forma komunikacji z odbiorcą danej treści promocyjnej jest podstawą marketingu szeptanego. Przykłady kampanii z wykorzystaniem technik przypisanych temu modelowi przekazu wskazują na jego skuteczność. Wyróżnikiem jest w tym przypadku wariant community, czyli publikowanie opinii, postów czy komentarzy w kanałach społecznościowych albo zamkniętych forach branżowych. Buzz marketing obejmuje też przykłady działań sklasyfikowanych w różnych typach aktywności dla wywoływanej dyskusji.

Wśród najczęściej wykorzystywanych form można wskazać:

  • marketing wirusowy – polega na tworzeniu najchętniej udostępnianych zasobów, czyli filmów, memów i innych materiałów, które angażują odbiorców do tego stopnia, że ci sami wykazują chęć podzielenia się tymi treściami, np. przesyłając znajomym;
  • evangelist marketing – ma na celu tworzenie społeczności fanów danej marki, którzy silnie utożsamiają się z propagowanymi przez nią wartościami;
  • cause marketing – oznacza odpowiednie eksponowanie treści społecznie ważnych, związanych np. ze zdrowym stylem życia, ochroną środowiska naturalnego czy racjonalnym gospodarowaniem zasobami;
  • brand blogging – polega na przeniesieniu przekazu do strefy blogowej i docieraniu do użytkowników sieci poprzez wykorzystanie autorytetu blogerów, którzy skupiają wokół swojej działalności zaangażowanych odbiorców;
  • trendsetting – opiera się na kreowaniu nowych trendów;
  • community marketing – wykorzystuje potencjał mediów społecznościowych, często prowadzony jest w zamkniętych grupach i na forach skupiających specjalistów określonej tematyki;
  • product seeding – skupia się na testowaniu produktów lub usług marki przez znanych influencerów albo liderów opinii, którzy następnie podzielą się opinią na ich temat, np. w kanałach społecznościowych;
    • casual marketing – obejmuje działania dodatkowe i wspierające realizację głównego celu prowadzonej kampanii. Może np. skupiać się na reklamowaniu całej branży związanej z promowanym produktem lub usługą.
Najczęstsze błędy w kampaniach marketingu szeptanego

Osiągnięcie założonego efektu marketingowego będzie możliwe jedynie przy stosowaniu się do szczegółowych wytycznych dla takiego przekazu. Zrozumienie, co to jest marketing szeptany, wiąże się w tym przypadku ze zdolnością do unikania niektórych błędów komunikacyjnych. Wśród najczęstszych można wskazać m.in.:

  • zbyt nachalne zachwalanie produktu lub usługi, które brzmi nienaturalnie;
  • uporczywe namawianie do zakupu pozycji z danej oferty;
  • zbyt oficjalny ton przekazu;
  • budowanie zdań wielokrotnie złożonych, trudnych w odbiorze i niewpisujących się w styl wypowiedzi użytkowników sieci;
  • brak nawiązania do głównego tematu poruszanego w dyskusji.

Oczywiście trzeba podkreślić, że rezultaty wybranej kampanii WoMM należy oceniać w perspektywie długofalowej. Kolejnym błędem jest przekonanie, że nawet najlepsze „szepty” w sieci dadzą szybki i spektakularny efekt. Podstawa to przede wszystkim dobry, precyzyjny plan, a następnie stopniowe realizowanie jego elementów marketingowych. Równie ważna jest optymalizacja działań w zależności od potrzeb.

Na czym polega fenomen buzz marketingu?

Odpowiedź na pytanie, czym jest buzz marketing, nawiązuje do genezy tego podejścia. Wywodzi się ono z przekształcenia i rozwinięcia poczty pantoflowej, czyli przekazywania opinii twarzą w twarz. Choć wstępnie opierało się ono się na zaufanych rekomendacjach otrzymanych np. od przyjaciół, rewolucję rozpoczął rozwój możliwości internetowych. W tym względzie marketing szeptany bazował początkowo na opiniach wystawianych poszczególnym produktom lub usługom. Następnie poszukiwanie wiarygodnych ocen przeniosło się do kanałów w mediach społecznościowych. Fenomen buzz marketingu trzeba odnieść do korzyści wynikających z jego wykorzystania. Są nimi m.in.:

  • skuteczniejsza walka z konkurencją;
  • łatwość sprawdzenia efektu danego przekazu;
  • lepsze pozycjonowanie w internecie;
  • dotarcie z treścią do grupy docelowej tam, gdzie faktycznie poszukuje ona informacji;
  • budowanie sieci fanów oraz sympatyków marki;
  • uniwersalność zastosowania – buzz marketing może uzupełnić strategię działania wielu branż oraz działalności non-profit.
Dlaczego warto postawić na marketing szeptany?

Wiedząc już, co to jest marketing szeptany oraz jakie korzyści może przynieść marce na różnych etapach jej rozwoju, nietrudno ocenić zasadność włączenia tej formy promocji w działania marketingowe. Skuteczność buzz marketingu polega na naturalnych umiejętnościach budowania zaufania i przywiązania odbiorców. Oprócz wcześniej przywołanych zalet korzyść z takiej reklamy to głównie pozytywny wpływ na zasięg realizowanej kampanii. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najmniejszy błąd może zniweczyć dotychczasowe efekty marketingu szeptanego.