Brand story – jak budować pozytywną historię swojej firmy?

Brand story – jak budować pozytywną historię swojej firmy?

Brand story, czyli storytelling, to jedno z narzędzi marketingowych wspierających budowanie marki. Niestety, wiele firm nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Treść nie powinna tylko dostarczać informacji na temat oferty firmy, lecz przede wszystkim budować więź emocjonalną z odbiorcą. Czym tak naprawdę jest brand story i jakie ma znaczenie w komunikacji marki?

Co to jest brand story?

Brand story można określić jako marketing narracyjny. Strategia z jego wykorzystaniem ma na celu pozyskanie uwagi, zainteresowania i sympatii klientów. Decyzje zakupowe często podejmowane są pod wpływem emocji, nie racjonalnych przesłanek, a konsumenci chętniej wybierają ofertę marki, z którą się identyfikują. Czasami wystarczy jedynie dobrze przedstawiona oferta, kreatywne opakowanie i dobry nastrój odbiorcy, żeby produkty wylądowały w koszyku zakupowym. Z drugiej strony jednak dobra opowieść o marce tworzy więź z klientem, prowadząc do zwiększenia lojalności. Różnego rodzaju reklamy otaczają nas z każdej strony, a storytelling jest odświeżającym trendem, dlatego w ostatnich latach marki przekonały się, jak wiele korzyści niesie za sobą brand story. Wiąże się to z tym, że kupujemy nie tylko pod wpływem emocji, lecz także od brandów, które lubimy i które niosą za sobą jakąś wartość – a te wartości możemy przekazać właśnie za pomocą storytellingu. Ma ono za zadanie tchnąć ducha w markę i sprawić, że produkty lub usługi staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla odbiorców. Storytelling jest też bardziej angażujący niż suche fakty czy liczby, nawet jeżeli konsument deklaruje chłodną kalkulację i logiczne argumenty.

Każda marka ma swoją własną historię

Każdy z nas lubi słuchać opowieści, a brand story daje wręcz nieograniczone możliwości. Zdarza się, że konsumenci nie zapamiętują z reklamy konkretnych zwrotów. W ich umysłach pozostanie to, co czuli podczas oglądania czy czytania materiału. Mogą to być dobry nastrój, wzruszenie, nostalgia i inne emocje. Jaki jeszcze wpływ na odbiorców ma opowiadanie historii marki? Przede wszystkim pozwala lepiej zrozumieć idee i założenia firmy, która staje się bardziej autentyczna i nabiera osobowości. Dzięki dobrze przygotowanej narracji marka ma szansę stać się bardziej rozpoznawalna. Istnieje jeszcze dodatkowa korzyść z brand story – dobrze odebrany przez konsumentów przekaz reklamowy może mieć pozytywny wpływ ma pracowników firmy. Wiedząc, że za marką stroi głębsza idea, a praca daje efekty, bardziej angażują się w swoje obowiązki.

Każdy brand jest w stanie opowiedzieć dobrą historię. Jednak istnieje kilka pułapek, w które można łatwo wpaść. Przede wszystkim marki zbyt dużo mówią o sobie. Brand story to opowieść o rzeczach ważnych dla konsumentów, którzy powinni się z nią utożsamiać. Przykładowo, sklepy odzieżowe mogą dzielić się ważnymi wartościami, takimi jak ekologia, sprzedając ubrania wyprodukowane z materiałów przyjaznych dla środowiska. Konsument, kupując odzież w takim sklepie, wie, że ma wpływ na środowisko naturalne.

Jak wykorzystać brand story, aby podbić serca klientów?

Gdy chcemy ciekawie opowiedzieć historię marki, warto zastosować model storybrand. Opiera się na 7 elementach, które pomagają w tworzeniu wartościowych opowieści. Pierwszy z nich sprowadza się do bohatera historii – powinien być nim klient, a nie sama marka. Następnie należy zdefiniować problem emocjonalny, z którym mierzy się odbiorca, np. szybkie tempo życia i brak czasu na przyjemności. Kolejnym elementem modelu storybrand jest postawienie marki w roli przewodnika, który zachęci bohatera do działania. Przewodnik powinien przejawiać dwie cechy – empatię i autorytet. Czwartym elementem jest złagodzenie obaw bohatera, przedstawiając plan, np. odnośnie współpracy czy wykorzystania produktu z oferty firmy. Kolejnym krokiem jest zachęcenie odbiorcy do działania, czyli zaproponowanie okresu próbnego czy pobrania e-booka ze strony internetowej. Następnie należy poinformować potencjalnego klienta, co zyska, kupując produkt, ewentualnie co straci, nie dokonując zakupu. Ostatnim elementem modelu storybrand jest opisanie, dokąd zaprowadzi klienta marka i jakie da mu korzyści. Wszystkie wymienione elementy wydają się oczywiste, jednak nie każda firma tworzy tak szczegółową historię. Ze story brand mogą korzystać marki, które chcą zaproponować odbiorcom jakąś wartość, a nie tylko poinformować o dostępności produktów czy usług.