Współpraca z blogerami – kilka wskazówek efektywnej kampanii

Współpraca z blogerami – kilka wskazówek efektywnej kampanii
Współpraca z blogerami jest obecnie standardem w strategiach promocyjnych wielu firm. Dzięki kreatywności i oryginalnym pomysłom mogą oni stworzyć bardzo dobrą kampanię, która na długo zapadnie w pamięć odbiorcom. Jednak, aby współpraca przebiegała pomyślnie, należy kierować się kilkoma ważnymi zasadami.
Dobra strategia to podstawa
Content marketing to nie tylko blog reklamowy czy udostępnianie treści w social mediach. Jednym z korzystnych działań jest podjęcie współpracy z blogerami. W pierwszej kolejności należy ustalić szczegółową strategię działań wewnątrz firmy – powinna określać ilościowe i jakościowe cele, zasady współpracy, zakres działań blogerów, metody prowadzenia kampanii oraz budżet. W projekcie należy zebrać wszystkie najważniejsze informacje, które otrzyma bloger, który powinien dobrze zrozumieć założenia działań reklamowych. Twórca nie stworzy jednak koncepcji promocji firmy, może jedynie zaoferować swoje pomysły, np. jak umiejętnie wpleść reklamę produktu czy usługi w artykuł. W końcu nikt tak dobrze nie zna swojej społeczności jak sam bloger.
Powierz zadanie specjalistom
Długoterminowa współpraca z blogerem wymaga powierzenia zadań grupie specjalistów dedykowanych do tego projektu. Powinni być oni w stałym kontakcie z influencerem, dobrze znać markę oraz rozumieć specyfikę mediów społecznościowych i zasad panujących w blogosferze. Dlatego warto zdecydować się na współpracę z agencją marketingową, która dysponuje bazą sprawdzonych blogerów i posiada doświadczenie w pracy z influencerami. Ponadto, agencje doskonale wiedzą, jak radzić sobie z ewentualnymi kryzysami lub kwestiami spornymi.
Rozważnie wybieraj blogerów
Jeżeli marka postawowi samodzielnie podjąć współpracę z blogerami, musi wykonać dobry research. Przede wszystkim warto zrobić listę twórców, biorąc pod uwagę tematykę publikowanych przez nich materiałów i zasięgi. Należy również zapoznać się ze stylem blogera, opiniami, komentarzami, zakresem współpracy oraz wcześniejszymi kampaniami z innymi markami. Nie ma konieczności podejmowania współpracy z najpopularniejszymi twórcami, którzy nawiązywali kontakty z wieloma innymi firmami – ich blogi pod względem reklamowym mogą być wyeksploatowane. Często bardziej opłacalna będzie współpraca z kilkoma lub kilkunastoma mikroinfluencerami, którzy posiadają mniejsze zasięgi, ale skupiają wierną społeczność.
Traktuj blogera po partnersku
Podstawą udanej współpracy jest omówienie z blogerem strategii, zasad oraz kwestii wynagrodzenia. Ponadto należy doprecyzować, jakie materiały będziemy dostarczać w danym odstępie czasu oraz co mają zawierać publikacje. Treści zamieszczane na stronie twórcy muszą być spójne z blogiem reklamowym i aktualnie prowadzonymi kampaniami marki. Działania content marketingowe powinny się uzupełniać, nie warto jednak narzucać twórcy konkretnych treści – lepiej być otwartym na sugestie blogera i ewentualnie optymalizować kampanie. Promocja na blogu to nie tradycyjna reklama, dlatego można również zapomnieć o wywieraniu presji na blogerze, oczekując konkretnych efektów. Nie ma sensu nakłaniać blogera, aby kopiował wszystkie hasła reklamowe i opisy produktów, ponieważ przekaz może nie być wiarygodny. Czasami warto wyjść poza dotychczasowe ramy i zdać się na pomysły twórcy – współpraca z nim powinna opierać się na wzajemnym zaufaniu.
Monitoruj działania
W trakcie trwania kampanii reklamowej warto na bieżąco sprawdzać bloga i social media, zapoznając się z reakcją społeczności i ewentualnie modyfikować niektóre elementy w porozumieniu z blogerem. Dobrą praktyką jest przekazywanie na bieżąco informacji, co nam się podoba i pochwalić twórcę, co może zdecydowanie polepszyć współpracę. Powinniśmy również przeglądać inne blogi i monitorować aktualne trendy, dzięki czemu będziemy wiedzieć, czy warto zoptymalizować kampanię.
Szybko reaguj na pojawiające się problemy
Zawsze należy być przygotowanym na negatywne opinie, komentarze czy krytykę. W przypadku kryzysu nie warto działać impulsywnie, a porozmawiać z blogerem o najlepszym rozwiązaniu, by szybko zażegnać kłopotliwą sytuację. Wbrew pozorom da się ją przemienić w sukces – każda marka może zaliczyć wpadkę, jednak nie każda wie, jak rozwiązać problem. Często należy przede wszystkim przyznać się do winy i zaproponować nieusatysfakcjonowanym klientom rekompensatę. Można również postawić na dodatkowe, bardziej kreatywne rozwiązania, np. przeprosiny w niestandardowej formie.